Jako stavebníci jsme zvyklí problémy řešit, a nikoliv na ně pouze upozorňovat ve veřejném prostoru, berte, prosím, tento dopis jako konstruktivní podklad pro odbor MMR, který je odpovědný za Portál stavebníka z hlediska funkcionality, kompatibility a obsahu. Konkrétním chybám, které nám jako podněty přišly od desítek našich členů – autorizovaných osob, se detailně věnuji ve druhé části dopisu.
Chci ještě využít této příležitosti a upozornit na problém spojený s dopady nového stavebního zákona, včetně jeho novelizací a příslušných vyhlášek, na naši práci. Na mysli mám především zjednodušování projektové dokumentace pro povolení záměru na tzv. DUR+ nebo zavedení vícero stavebně technických předpisů. To ke zjednodušení a zrychlení povolovacího řízení nepovede. Mrzí nás, že tak zásadním změnám nepředcházela kvalifikovaná analýza, která by ukázala, jaké změny jsou zapotřebí, a jaký bude dopad zmíněného souběhu.
Popsaný problém se týká i Portálu stavebníka. Zatímco autorizované osoby v oboru dopravních staveb sice musí nový portál používat, ale mají zatím jen „staré“ předpisy o projektové dokumentaci i o technických požadavcích na dopravní stavby, autorizované osoby, které připravují pozemní stavby, jsou v mnohem složitější systémové situaci.
Pokud projektanti pracovali na záměrech vyžadujících podle starých vyhlášek posouzení EIA a nestihli požádat o rozhodnutí o umístění stavby, se již musí řídit novou vyhláškou o projektové dokumentaci. Ta však vyšla ve Sbírce zákonů až na konci května. Neřeší to ani přechodná ustanovení. Podobných případů jsou desítky i na úrovni veřejných zakázek!
Dovolte mi, abych strukturovaně uvedl nejvíce palčivé problémy spojené s fungováním Portálu stavebníka. Za hlavní funkční nedostatky portálu stavebníka z pohledu projektanta považujeme následující:
- PŘIHLAŠOVÁNÍ
Přístup do Portálu stavebníka je jen přes konkrétní osobu – identitu občana. Pokud je zhotovitelem projektové dokumentace firma, která podává více žádostí a zaměstnává více lidí, kteří vyřizují povolení, další osoba se do daného řízení nedostane. Zásadně chybí možnost zastupitelnosti. V případě nemoci, dovolené nebo ukončení pracovního poměru se firma k rozpracovaným zakázkám nedostane. Firma také nemá žádný přehled o tom, jak se jednotlivé žádosti o povolení záměru vyřizují a nemá možnost se k těmto údajům dostat, případně nahradit svého pracovníka jiným. Jde o zásadní nedostatek systému daný tím, že uživatel se loguje přes Portál občana a neuvádí IČO. Pro střední a velké projektové společnosti to znamená značný problém. - CHYBÍ ÚDAJE IČ A AUTORIZACE ZPRACOVATELE PROJEKTOVÉ DOKUMENTACE
V průvodním listu žadatel identifikuje Zpracovatele projektové dokumentace jedním z devíti dokladů (OP, pas, doklad o pobytu…). Není však možné zadat ani jeho IČ ani doklad o autorizaci. Toto zde chybí, a to považujeme za zásadní nedostatek systému! - NEPOHODLNÉ OSLOVENÍ ORGÁNŮ
Všechny údaje o stavbě/záměru se v každé žádosti pro projednání s dotčenými orgány musí vyplňovat opakovaně. Platí to například pro podání na HZS/hygienu. Je to velmi nepohodlné, neboť systém si nepřebere údaje z předchozího formuláře podání žádosti o povolení záměru. Aktuálně jde o daleko pracnější a časově náročnější proces než před spuštěním Portálu stavebníka. Pro projektanty je tak nyní pohodlnější rozeslat žádosti o vyjádření dotčeným orgánům prostřednictvím datové schránky. - CHYBÍ PŘECHODNÉ OBDOBÍ PRO ZAVÁDĚNÍ PORTÁLU STAVEBNÍKA
Systém neřeší to, jak postupovat v mimořádných případech, například úmrtí projektanta dokumentace vypracované a orazítkované do 30. 6. 2024 v listinné podobě. Tuto dokumentaci již nelze podat, neboť zemřelá osoba nemá elektronický podpis a razítko. - PŘÍSLUŠNOST KE STAVEBNÍMU ÚŘADU
I když se v žádosti vyplní údaje o katastru, v němž se stavební záměr nachází, systém neurčí, kterému stavebnímu úřadu žádost přísluší. Žadatel si to musí zjistit a zadat sám. - KONTROLA FORMÁLNÍCH CHYB V ROZPRACOVANOSTI
Na Portál stavebníka lze nahrát v zásadě cokoliv a systém nekontroluje formální chyby v rozpracovaném podání. Portál stavebníka u rozpracované žádosti nerozlišuje, jestli je dokument nahrávaný v požadovaném formátu a jestli je správně podepsán (dokonce lze nahrát i zavirované DWG). - SKUPINY STAVEB PODLE NSZ
Stavebník nevyplňuje, do jaké skupiny staveb povolovaný záměr spadá – tedy zda se jedná o jednoduchou, vyhrazenou nebo ostatní stavbu, které se liší požadavky na povolení i na projektovou dokumentaci. - VERZOVÁNÍ AKTUALIZACÍ
Nejsou verzované aktualizace systému Portálu stavebníka. Projektant pracuje v nějaké verzi a „pod rukama“ se mu může měnit, jak jsou opravovány některé nedostatky a doplňovány chybějící funkce, aniž by o tom byl jako aktivní uživatel informován.
Zároveň si dovolujeme upozornit i na méně závažné vady, spíše „kosmetického“ charakteru:
- Nově stavebník vyplňuje zatřídění stavby podle číselníku statistického úřadu (dosud to dělal úřad, je to nejen práce navíc, ale i paradox v porovnání s bodem 7 výše, kdy se nevyplňuje skupina staveb podle NSZ).
- Osnovou se uživatel dopředu dostane vždy jen o jednu stránku, byť je osnova klikatelná. Zpátky může „skákat“ o libovolný počet stránek.
- Položky v Menu lze vybrat, jen když jedete myší shora, zezdola je nevyberete.
- Nápověda při zadávání je case-sensitive (nenajde „žižkov“, musí se začít velkým písmenem „Žižkov“).
- Z ARESu systém podle IČO nenajde nic, uživatel zadává vše ručně stále dokola. Údaje o sobě také vyplňuje v žádosti ručně, přitom je do systému přihlášen skrze prokazatelnou identitu.
- Při zadávání země je vždy jako první Afghánistán.
Vážený pane ministře,
berte, prosím, uvedené podněty jako náš příspěvek pro co nejrychlejší zlepšení chodu Portálu stavebníka. Z pozice autorizovaných osob nevidíme do rozhraní, jež se týká samotných stavebních úřadů, dotčených orgánů nebo samospráv.
Pokud byste naznal, že by náš aktivní vstup mohl pomoci vyřešit uvedené, i další problematické či diskutabilní vlastnosti Portálu stavebníka, jsme na ČKAIT připraveni zformovat vlastní pracovní skupinu. Soudím společně s mými kolegyněmi a kolegy, že od rychlosti, jakou bude tento nástroj plnit bezvadně požadavky zainteresovaných uživatelů, odvisí i míra pozitivní percepce celého procesu digitalizace českého stavebnictví. Obzvlášť, pokud se budeme ještě delší dobu potýkat s dopady nového stavebního zákona.
Přejeme i Vám mnoho sil a energie.
A jsme Vám se svým týmem k dispozici.
S úctou
Ing. Radim Loukota
místopředseda ČKAIT
Ing. Robert Špalek
předseda ČKAIT
Zdroj: ČKAIT
Nejnovější komentáře