Projekty, Průmysl a obchod

Obermeyer Helika: Výstavba dopravní infrastruktury pomocí PPP projektů může fungovat

Společnost Obermeyer Helika, přední architektonická, projekční a stavebně-poradenská kancelář, sdělila novinářům, jaké má zkušenosti s PPP projektem ze Slovenska, konkrétně z projektování obchvatu Bratislavy. Její zkušenost je pozitivní. Ministerstvo dopravy ČR hledá optimální variantu zajištění dostavby dálnice D4, spojující Prahu s jižními Čechami, i budování dalších kilometrů dálnic v ČR. Bylo by dobré zkusit projekty tohoto typu u nás.

Dálniční obchvat Bratislavy (zdroj www.vyvlastnenie.sk)Na Slovensku byla stavba dálničního obchvatu Bratislavy zahájena po téměř dvaceti letech příprav. Cíl je jasný – zlepšit dopravní situaci ve městě přesměrováním tranzitní dopravy mimo metropoli. Výběrové řízení, jehož zadavatelem bylo Ministerstvo dopravy SR, se konalo formou tzv. soutěžního dialogu, který spočíval v hledání nejlepšího řešení na základě minimálních požadavků na projekt. Celý projekt dálničního obchvatu je aktuálně realizován formou PPP projektu (Public Private Partnership – projektu veřejně-soukromého partnerství), kdy se prostřednictvím tendru našel dodavatel (koncesionář), který zajistí návrh, výstavbu a údržbu po dobu třicetiletého trvání koncese a na tyto činnosti si zajistí i financování (tzv. DBFOM model).

„Firma Obermeyer vykonávala ve výběrovém řízení funkci technického poradce výstavby formou PPP. Na základě vyhodnocení doporučila veřejnému zadavateli nejlepšího uchazeče z pohledu technického řešení,“ upřesňuje Ing. Petr Vašina, vedoucí ateliéru dopravních staveb společnosti Obermeyer Helika, a dodává: „Tým skupiny Obermeyer vypracoval technické části zadávací dokumentace pro soutěžní dialog včetně technických příloh koncesní smlouvy

v koordinaci s právním a finančním týmem. Po předložení nabídky vyhodnocoval více než 2000 technických dokumentů (harmonogramů, výkresů, technických zpráv, rozpočtů stavby atd.) a výsledkem naší činnosti bylo doporučení nejlepšího uchazeče z pohledu technického řešení.“

Do poradenského konsorcia patřily dále společnosti PricewaterhouseCoopers za finanční oblast a White & Case za oblast právní. Po vyhodnocení všech návrhů doporučily týmy poradenských firem jako vítěznou nabídku konsorcia firem pod vedením španělského developera Cintra Infraestructuras Internacional, který nabídl realizaci projektu v investičních nákladech 858 mil. eur.

Česká republika na úspěšnou realizaci PPP projektu na celostátní úrovni zatím čeká. Změnu ale naznačuje současný vývoj okolo dostavby a následného zajištění provozu a údržby 32 kilometrů dlouhého úseku dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem. Celková délka dálnice D4 dosahuje 84 km a dokončeno je v současnosti 47 km, ve výstavbě je pak téměř 5 km.

Podle plánu Ministerstva dopravy ČR se bude dodavatel k zajištění dostavby dálnice D4 hledat formou projektu typu PPP. Na projekt dálnice s podílem soukromého sektoru byl již jeden tendr na začátku letošního roku vypsán, byl ale zrušen antimonopolním úřadem. V současnosti ministerstvo připravuje druhou soutěž. Vypsání tendru

se předpokládá v průběhu podzimu letošního roku a předcházejí mu konzultace s odborníky, na jejichž základě lze pak připravit konkrétní zadávací podmínky.

Ing. Petr Vašina, který se účastnil kulatého stolu na ministerstvu, k tomu uvádí: „Setkání odborníků je velkým přínosem pro celý projekt. Zkušenosti poradců, potenciálních dodavatelů a společná diskuse s odborníky z ministerstva vytvářejí komplexní pohled na daný projekt. Naše zkušenost ze slovenského projektu jasně ukazuje, že PPP projekt neznamená automaticky nezdařený či cenově nevýhodný projekt. Naopak pro stát tato forma může znamenat v jednom projektu zadání dodavatele, projektanta i provozovatele a tím zvolení nejvýhodnější nabídky,“ doplňuje Petr Vašina.

tisková zpráva, wd