Projekty

Plzeň postaví za 600 miliónů tramvajovou trať na Borská Pole

Plzeň postaví v letech 2019 až 2020 za 600 miliónů korun tramvajovou trať na Borská Pole. Plochu 350 hektarů, kde je průmyslová a obchodní zóna s 15 000 pracovními místy, univerzita, bytové domy i kanceláře, obsluhují pouze autobusy a od roku 2011 jedna linka trolejbusu, což ve špičkách nedostačuje. 

Necelých 63 procent nákladů zajistí dotace EU. Stavba by měla začít na jaře roku 2019, řekl ČTK náměstek primátora Pavel Kotas (ČSSD). Tramvajovou trať připravuje město přes deset let, podmínkou byla dotace.

„Žádost o dotaci v rámci ITI (strategické projekty plzeňské metropolitní oblast) jsme podávali už 23. listopadu. Řídící výbor ITI nám odpověděl, že je žádost akceptovatelná,“ řekl Kotas. Město musí ještě zpřesnit náklady a jejich rozdělení na uznatelné a neuznatelné, tedy ty, které uhradí ze svého, například chodníky a křižovatku.

Vedle trati, která získá peníze z operačního programu Doprava, město dále postaví přestupní uzel Kaplířova–Dobřanská za 64 miliónů Kč, kde bude dotace z programu IROP činit 43 miliónů Kč. Podle primátora Martina Zrzaveckého (ČSSD) bude příští rok na jaře zahájeno výběrové řízení na dodavatele obou staveb. „Útvar koncepce a rozvoje města nyní zjišťuje, zda půjde obě akce tendrovat najednou, tak aby se stavěly zároveň, což by práce velmi zjednodušilo,“ uvedl.

Po vybudování tratě nebudou muset lidé mířící z centra k univerzitě přestupovat. „Propojí se také mezi sebou všechny kampusy univerzit v centru a na Borských polích, což je jeden z parametrů ITI,“ uvedl Kotas. V ranní a odpolední špičce budou tramvaje jezdit k zadní točně u Decathlonu, mimo špičku a o víkendu se budou otáčet už v Kaplířově ulici.

Počet cestujících přepravených na Borská Pole v pracovní den v čase od 5 do 21 h v jednom směru je asi 6300 osob, z toho ve směru ze čtvrti Bory 3900 osob a z centra 2400 osob. Dalších 1900 osob tam i zpět denně přijíždí v trase Bory–univerzita.

Součástí projektu bude také záchytné parkoviště pro stovky vozů na bývalém hřišti TJ Spoje za zhruba 20 miliónů Kč, které se nyní projektuje. Plocha nejdříve poslouží jako zařízení staveniště pro tramvajovou trať a přestupní uzel. Všechny tři stavby by měly být podle náměstka primátora Petra Náhlíka (KDU-ČSL) dokončené do roku 2021. „Pokud by doprava, která do Plzně vjíždí, narůstala, není problém na záchytném parkovišti v budoucnu postavit parkovací dům,“ uvedl.

K univerzitě už dnes jezdí některé privátní autobusové linky. Podle Náhlíka by to měla kopírovat i doprava objednávaná krajem pro směry od Klatov i od Domažlic. Od konce roku 2014 veškerá veřejná doprava, která dříve vyjížděla po Domažlické, tak nyní jezdí přes Borská Pole a lidé vystupují před továrnami, kde pracují a ušetří tak 20 minut. Dříve museli dojet na centrální autobusové nádraží, kde přesedli na trolejbus, který je vracel zpět na Borská Pole.

zpráva ČTK