V Turecku úspěšně dokončili testovací jízdu železničním tunelem pod Bosporskou úžinou. Tunel je dlouhý 13,6 kilometru, spojuje evropskou a asijskou část Istanbulu a je první z několika plánovaných megaprojektů v největším městě Turecka. Je zároveň nejhlouběji položeným tunelem svého druhu na světě – v hloubce 56 metrů.
Tunel je součástí většího projektu Marmaray v hodnotě pět miliard dolarů (97,6 miliardy Kč). Ten zahrnuje i modernizaci současné příměstské železniční tratě a její prodloužení. Nová trať by podle tamní vlády měla mezi oběma částmi města denně přepravit asi 1,5 miliónu lidí.
Stavbu tunelu zahájilo japonsko-turecké konsorcium v roce 2004. Finance na jeho výstavbu pocházejí od japonské banky pro mezinárodní spoluprácí JBIC a Evropské investiční banky (EIB).
Celý projekt Marmaray má ale velké zpoždění. Podle posledních plánů se má oficiálně spustit 29. října, v den výročí založení moderního Turecka. Podle agentury Reuters tak bude prvním z plánovaných istanbulských megaprojektů, který bude dokončen.
Premiér Recep Tayyip Erdoğan navrhl pro Istanbul několik velkých stavebních projektů, včetně kanálu paralelního s Bosporem, který by ulevil lodní přepravě. V plánu je i výstavba jednoho z největších letišť, třetího mostu přes Bospor a velké mešity.
Proti některým projektům se však staví veřejnost. Nejkontroverznější se ukázal projekt přestavby hlavního istanbulského parku. Plán spustil vlnu protestů, které přerostly v protivládní demonstrace po celé zemi.
zpráva ČTK
Oficiální stránky projektu: www.marmaray.com.tr.
Nejnovější komentáře