Projekty

Rekonstrukce vily Tugendhat pokračuje opravou střechy

Stavbaři, kteří pracují na celkové opravě vily, ode středy každý den odstraňují čtvrtinu plochy střechy a otevřenou část zastřeší dočasnou krytinou.

Vila Tugehdhat

Rychleji postupovat nemohou, aby je nezaskočil déšť. Po půl roce od začátku oprav již z vily zmizely prakticky všechny nepůvodní materiály a přístavby. Při kontrolním dni ve vile to novinářům řekl stavbyvedoucí Michal Malásek.

 

Malásek připustil, že se oprava vily zapsané na seznamu UNESCO vymyká běžným pracovním úkolům a dává stavbařům každý den ‚zabrat‘. „Ale můžu říci, že v případě asi 80 procent věcí už víme, jak na to," řekl Malásek. K nevyřešeným otázkám patří obnova nábytku, použití interiérových textilií, kování a skel, která by se měla co nejvíce podobat těm původním. Totéž platí pro všechny materiály a prvky použité ve vile. Stavbaři s restaurátory je shánějí po celé Evropě.
Oprava střechy potrvá asi do poloviny října. Provizorní plechová střecha překryla také terasu vily, kde byla špatná izolace. „Je třeba zde položit novou izolační vanu, která nepustí do budovy žádnou vlhkost," uvedla vedoucí správy vily Iveta Černá. Dělníci nyní opravují také kanalizaci, která byla na několika místech porušená. Snaží se to dělat tak, aby nemuseli ničit původní podlahy a omítky.
Rekonstrukce skončí podle plánu v únoru 2012, kdy se také ve vile otevře studijní a dokumentační centrum. Termín dodržíme, řekla dnes Černá. Je však možné, že se kvůli různým „překvapením" a nečekaným komplikacím změní původně plánované pořadí stavebních a restaurátorských prací.
Obnovu vily Tugendhat, která je jako jediná česká stavba moderního umění zapsaná na seznamu UNESCO, zaplatí z větší části evropská dotace. Celková částka činí 156 miliónů korun. Opravu lze sledovat na internetových stránkách, kde jsou veškeré informace a bohatá fotodokumentace.
Vila vznikla podle plánů slavného architekta Ludwiga Miese van der Rohe. Rodina Tugendhatových si domu užila jen osm let. V obavě před nacisty emigrovali. Když dům opustili, byl porůznu využíván a později i přestavován, a to ne vždy ohleduplně. Přesto zůstal objekt nejautentičtějším dílem architekta na evropském kontinentu.
zpráva ČTK

 

Přidejte komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*