Geologové začali s průzkumem sesunutého svahu na rozestavěné dálnici D8 u Litochovic na Litoměřicku. Průzkum určí, jak by měl být zabezpečen svah, pod kterým má dálnice vést. Svah rozestavěnou dálnici zavalil loni 7. června po vydatných deštích.
Geologové provedou dvanáct vrtů hlubokých 15 až 55 metrů. „Účelem vrtů je stanovit hloubku smykové plochy, zároveň bude probíhat hydrogeologické měření, karotážní měření v těch vrtech a geofyzika,“ řekl ČTK geolog Jakub Šindelář ze společnosti AZ Consult, která průzkum provádí. Průzkum by měl ukázat, nakolik je svah nestabilní. „Zatím nevíme, jestli, a případně o kolik, se ten sesuv stále pohybuje. Je potřeba zjistit, kdyby se ta sesutá zemina teď odvezla, co se stane," doplnil Šindelář. Průzkum by měl trvat tři až čtyři týdny. Průzkum má stát dva milióny korun, řekla už dřív mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Martina Vápeníková.
Podle ředitele České geologické služby Zdeňka Venery v současné době další sesuv nehrozí. „V určité fázi tam byly výraznější pohyby, teď je to uklidněno. Ale záleží na tom, jaké budou klimatické podmínky. Pokud budou výraznější srážky, tak nikdo nezaručí, že se ten svah nepohne,“ řekl ČTK s tím, že v Česku jde o první podobný sesuv.
Právě kvůli nestabilnímu prostředí geologové v polovině 90. let tuto trasu dálnice nedoporučili. „Tahle varianta nebyla doporučována, protože se vědělo o tom, že svahové nestability tady v minulosti byly,“ doplnil Venera. Gologové, stejně jako později ekologové, doporučili vést v těchto místech dálnici tunelem Kubačka, který měl mít délku 3,7 kilometru.
Ministr dopravy Antonín Prachař (ANO) už dříve odmítl variantu, že by se dálnice D8 nemohla na současné trase dostavět. „Musíme najít řešení, které vyřeší tento problém. Jsme v chráněné krajinné oblasti, tady nemůžeme hledat trasu. Je tady utracena spousta peněz,“ řekl už dříve ČTK Prachař.
Dostavba dálnice D8 přes České středohoří se už několikrát prodlužovala. Zatím poslední termín je podle šéfa stavby Františka Zuckersteina polovina roku 2016.
Dálnice D8 má spojit Prahu s podkrušnohorskou aglomerací a Saskem v Německu. O její trasu přes České středohoří se vedou už od 90. let spory. Mezitím automobilová doprava na sever do Německa zhoustla natolik, že po obou objízdných trasách přes Ústí nad Labem a Teplice jezdí až 10 000 aut denně.
zpráva ČTK
Nejnovější komentáře