Vláda schválila seškrtaný rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI). Fond sice pro příští rok dostal přidáno téměř pět miliard korun na spolufinancování projektů dotovaných Evropskou unií, pro roky 2015 a 2016 ale musí počítat s výrazným omezením finančních prostředků. Včetně evropských peněz má SFDI napřesrok hospodařit se 71 miliardami korun.
Návrh rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) na příští rok je podle stavebních odborů špatný. Střednědobý výhled stavební odboráři považují za nesmyslný a nereálný. SFDI by měl podle návrhu rozpočtu v příštím roce hospodařit se 71 miliardami korun, z toho ale 14,9 miliardy tvoří převod nevyčerpaných peněz z letošního roku.
„Návrh rozpočtu SFDI na rok 2014 a střednědobý výhled na roky 2015 – 2016 představuje naprosto nedostatečné financování nezbytného rozsahu výstavby včetně údržby dopravní infrastruktury v daném období. Navíc se vůbec neřeší hlavní problém nedostatku finančních prostředků,“ řekl předseda Odborového svazu Stavba ČR Stanislav Antoniv.
Ještě horší je podle odborářů materiál na další dva roky. „Předkládací zpráva vlastně konstatuje, že rozpočtový výhled pro roky 2015 a 2016 je nereálný, a výhodnější by prý bylo akce v roce 2014 nezahajovat, i za cenu ztráty dotací EU. Předložit poslancům tento návrh, ve kterém se uvádí, že je vlastně nesmyslný, je absurdní,“ uvedl Antoniv s tím, že dlouho očekávaná stabilizace odvětví tak kvůli tomu s největší pravděpodobností nepřijde.
Největší část z rozpočtu SFDI pro příští rok, a to 38,9 miliardy korun, má směřovat na údržbu a výstavbu silnic. Dalších 29,7 miliardy má směřovat na železnice a 668 milionů korun na investice do vodních cest. V dalších letech vládou schválené rozpočtové výhledy předpokládají razantní úbytek financování. V roce 2015 by měl fond včetně dotací z EU hospodařit se 45 miliardami korun a o rok později se 47 miliardami korun.
Prezident Svazu podnikatelů ve stavebnictví v ČR (SPS ČR) Václav Matyáš si nemyslí, že by byl navržený rozpočet pro příští rok vzhledem k aktuální situaci nízký. „Vzhledem k současnému stavu připravenosti, či spíše nepřipravenosti staveb se zdá rozpočet adekvátní,“ poznamenal. Příprava staveb je podle něj ve velmi tristním stavu.
Matyášovi se však rozpočet SFDI nelíbí z jiného důvodu. „Stále výrazně převažují peníze z evropských fondů. Dlouhodobě přitom opakujeme, aby se dopravní infrastruktura financovala převážně z národních zdrojů a evropské peníze se použily jinde,“ řekl.
To je problém i podle předsedy Sdružení pro výstavbu silnic Praha Petra Čížka. „Návrh rozpočtu se moc nepovedl. Zaměřuje se hlavně na čerpání evropských peněz a opomíjí problémy se spolufinancováním. Na národní podíl je v rozpočtu nedostatek peněz,“ upozornil.
Přestože výhledy na léta 2014 a 2015 neumožní podle SFDI pokračovat v řadě projektů, budou se i tak nové stavby plánovat. Fond se proto nebude ohlížet na výhled na tyto roky, stavby dále poběží a budou zahajovány i nové s tím, že se jejich financování vyřeší při sestavování rozpočtu v příštím roce, uvedl ředitel SFDI Tomáš Čoček.
Nejnovější komentáře