Projekty

Přes Dunaj na bulharsko-rumunské hranici vyrostl druhý most

Po dlouhá staletí nevedl přes řeku Dunaj na rumunsko-bulharské hranici žádný most. Konstantinův most pocházející z dob Římské říše přestal sloužit asi ve čtvrtém století a první most přes Dunaj mezi Rumunskem a Bulharskem, který spojuje ve východní části společného úseku Dunaje bulharské město Ruse s rumunským Giurgiu, byl postaven v roce 1954. Od 70. let se začalo hovořit o nutnosti výstavby dalšího mostu, jeho realizace ale narážela na rozdílná stanoviska obou zemí. Rumunsko a Bulharsko nakonec shodu našly a 14. června bude otevřen mezi bulharským Vidinem a rumunským Calafatem druhý most přes Dunaj na hranici obou zemí.
 
Bulhaři celá léta trvali na tom, aby se společný most postavil v západní části přes 600 kilometrů dlouhé společné hranice. Tím by totiž navazoval na mezinárodní silnice a dálnice vedoucí do Řecka a Turecka. Jedná se především o takzvaný „koridor 4“, který spojuje německé Drážďany s Istanbulem. Bulharskou ekonomiku zasáhly také balkánské války, protože po uzavření hranic se Srbskem kvůli sankcím v 90. letech zůstalo západní a střední Bulharsko odříznuté od Evropy.
Bukurešť zase chtěla postavit most východněji, protože spekulovala s tím, že rozšířením mezinárodních tras přes své zemí získá více příjmů z provozu dálnice. Dohoda byla nakonec podepsána v červnu 2000.
Částečně zavěšený most je dlouhý necelé dva kilometry (1951 metrů) a je koncipován pro automobilovou i železniční dopravu, je na něm i cyklostezka a část pro chodce. Most vybudovala španělská stavební společnost Fomento de Construcciones y Contratas a náklady na jeho vybudování dosáhly 226 miliónů eur (5,8 miliardy korun). Z toho 70 miliónů eur pochází z fondu Evropské unie ISPA, stejnou částku poskytla jako půjčku Evropská investiční banka a 60 miliónů zaplatila bulharská vláda. Zbytek zaplatily francouzské a německé rozvojové instituce, Bukurešť financovala silniční a železniční infrastrukturu na svém území.
Poplatek za přejezd mostu je stanoven na šest eur (asi 150 korun), za trajekt se platilo 26 eur (665 korun), což mnohé řidiče odrazovalo. Asi 80 procent vybraných peněz poputuje do bulharské kasy.
Most se skládá z 12 pilířů, které jsou v nesplavné části řeky od sebe vzdálené 80 metrů a rozpětí lanové části mostu ve splavném úseku Dunaje je 180 metrů. Nejdelší zavěšený most na světě, Ruský most na ruském Dálném východě, má pro srovnání rozpětí 1104 metrů.
zpráva ČTK
 
Více o mostu najdete zde.
 

Přidejte komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*