Brno vyhlásilo mezinárodní dvoukolovou urbanistickou soutěž na podobu takzvaného Jižního centra, které by vzniklo kolem hlavního nádraží v případě jeho přesunu pod Petrov. Brno postaví nové nádraží buď pod Petrovem, nebo u řeky Svratky. Podoba Jižního centra však existuje jen pro polohu u řeky. Termín pro odevzdání návrhů v prvním kole je 18. prosince, řekl ČTK mluvčí magistrátu Pavel Žára.
Soutěž je otevřená, veřejná, anonymní a je vyhlášená v češtině a angličtině. „Do druhého kola předpokládáme postup osmi návrhů. Na jejich dopracování budou mít autoři čas do 15. dubna příštího roku. Výsledky soutěže by tak měly být zveřejněny spolu s výstavou návrhů v dostatečném předstihu před chystaným referendem o poloze nádraží,“ uvedl Žára.
Město prostřednictvím soutěže oslovuje architekty, urbanisty a další odborníky. „Chceme, aby v tomto území vzniklo živé kompaktní město. Jeho základem musí být bydlení a s ním související služby, ať už jsou to kavárny, obchody, školky nebo kvalitní veřejná prostranství a místa pro sportování,“ uvedl primátorův náměstek Martin Ander (SZ). Město ocení tři nejlepší návrhy. Pro pvní místo je vyčleněno 1,8 miliónu korun, pro druhé 1,2 miliónu a třetí 750 000 korun.
Podoba Jižního centra pro variantu nádraží pod Petrovem podle Andera zcela chybí. „Jediná dosud existující studie rozvoje Jižního centra počítá s odsunem nádraží mimo centrum. Podklady tak nejsou úplné jak pro investora, který bude o poloze nádraží rozhodovat, tak pro konání referenda,“ řekl už dříve ČTK Ander.
Otázka modernizace vlakového nádraží se v Brně řeší už skoro 100 let. Obě varianty by stály kolem 20 miliard korun, které by měla z velké části zaplatit Evropská unie. O tom, která možnost je vhodnější, napoví studie Správy železniční dopravní cesty. Hotová bude v příštím roce, kdy se má v čase krajských voleb na podzim uskutečnit také referendum Brňanů o tom, kde nádraží chtějí. Aktivisté se snažili vyvolat referendum o poloze hlavního nádraží už loni tak, aby bylo s komunálními volbami. Přestože nasbírali dostatek podpisů, kvůli úředním průtahům se termín nestihl a musel se posunout.
V souvislosti s případným přesunem nádraží město spustilo prezentaci na www.europointbrno.cz. Proti části obsahu však protestují Strana zelených a Žít Brno. Web má sloužit jako nástroj nezávislého porovnání variant rekonstrukce železničního uzlu. Podle představitelů obou stran jsou informace na webu tendenční, zavádějící a upřednostňují variantu odsunu brněnského nádraží. Na jejich stranu se připojila i aliance Referendum 2016, která loni nasbírala dostatek podpisů k vyhlášení referenda o poloze nádraží, jež bude příští rok na podzim společně s krajskými volbami. Vyplývá to z odpovědí na dotazy ČTK.
„Nový web bohužel navazuje na jednostrannou propagaci odsunu nádraží organizovanou bývalým primátorovým náměstkem Robertem Kotzianem (ODS), než na dosavadní expertní posuzování problému a veřejnou debatu. Místo aby se město snažilo využít referendum coby příležitost dát občanům slovo v zásadní otázce, zda se nádraží přesune, nebo ne, mate je smyšlenou prezentací tří variant, z nichž v nejlepším světle nakonec vychází zase odsun,“ uvedl zmocněnec přípravného výboru Jakub Patočka.
Na tom, že web vznikne, se radní domlouvali již dříve. Problém v koalici vznikl tehdy, když se na něm objevily některé texty, které předtím neviděli zastánci nádraží v centru, koaliční partneři Martin Ander (SZ) a Matěj Hollan (Žít Brno). „Není tedy spor o web, ale o některé informace a způsob jejich prezentace. Proto jsme se dnes sešli a dohodli se, že se znovu sejdeme na začátku příštího týdne, abychom se dohodli, co upravit a co doplnit,“ řekl Ander. Lidovci a ANO proti podobě webu námitky nemají.
Web spustilo město minulý týden, na tiskové konferenci jej prezentovali pouze zástupci ANO, primátor Petr Vokřál a náměstek Richard Mrázek. Web má nabídnout lidem možnost najít informace jak o variantě odsunu, tak o nádrží pod Petrovem a stejně tak k možnosti, že by se žádné nové nádraží nestavělo. Postupně mají být na web doplňovány informace ze studie proveditelnosti, která se zpracovává pro ministerstvo dopravy. Studie porovnává z různých hledisek jednotlivé varianty, dělá ji sdružení pod vedením společnosti SUDOP, která v posledních 30 letech zpracovala několik studií odsunutého nádraží. Hotová má být do konce listopadu 2016.
zpráva ČTK
Nejnovější komentáře