Projekty

Stát začne letos stavět obchvat Českých Budějovic

Letos začne stavba obchvatu Českých Budějovic. Stát zároveň otevře nové úseky dálnice D3, v září mezi Veselím nad Lužnicí a Bošilcem, v říjnu mezi Borkem a Úsilným, dohromady 8,3 kilometru. ČTK to řekl mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold. Z D3 je nyní v provozu 42 kilometrů dálnice na Táborsku.

Na dálnici D3, jejíž výstavba se plánovala od roku 1987, se uleví řidičům, kteří mnoho měsíců projížděli rozestavěný úsek u Veselí nad Lužnicí rychlostí omezenou na 70 a 50 kilometrů v hodině. „V tomto roce uspokojíme některé kritiky, že neotevíráme nové dálnice,“ řekl ministr dopravy Dan Ťok.

Ten oznámil, že stát otevře nové úseky D3 před Českými Budějovicemi. Mezi Veselím nad Lužnicí a Bošilcem, který měří 5,1 kilometru, a úsek Borek–Úsilné v délce 3,2 kilometru. Oba úseky staví sdružení firem Strabag – Eurovia. Jak uvedl Jan Studecký z Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), práce na části Veselí–Bošilec budou stát celkem téměř 635 miliónů korun, v druhém zmíněné lokalitě 717,5 miliónu korun.

Podle mluvčího Neřolda se letos bude intenzivně stavět část D3 Bošilec–Borek, hotová by mohla být příští rok. „Potom bude následovat výstavba obchvatu Českých Budějovic, kterou bychom rádi zahájili ještě v letošním roce. Bude to ale spíše běh o to získat všechna potřebná povolení a dokončit výkupy pozemků, hlavní část stavebních prací zahájíme v roce 2018. Je tam ještě třeba dovybavit některé otázky kolem věcných břemen a výkupů. Drtivá většina pozemků je vyřešena, zbývají ale některé problematické,“ řekl ČTK Tomáš Neřold.

Náklady na úsek D3 Úsilné–Hodějovice vyčíslilo ŘSD na 7,1 miliardy korun, vykoupeno je 93 procent pozemků. V části Hodějovice–Třebonín již stát vykoupil tři čtvrtiny pozemků a předpokládané náklady na stavbu činí 4,9 miliardy korun.

„U staveb Veselí nad Lužnicí–Bošilec a Borek–Úsilné se jedná o vysoutěžené ceny, u staveb obchvatu Českých Budějovic jde o předpoklad, konečná cena bude samozřejmě známá až po soutěži,“ řekl ČTK Jan Studecký.

Poslední část D3, která propojí České Budějovice s Rakouskem, začne tím, že musí projít procesem EIA, který posoudí vliv stavby na životní prostředí. Podle mluvčího musí také stát vykoupit pozemky. „A to ve značném objemu, dále musíme připravit podklady pro stavební povolení. Horizont, kdy bychom mohli začít stavět, je zhruba rok 2020,“ řekl Tomáš Neřold.

zpráva ČTK