Stavební firmě Subterra, která je součástí skupiny Metrostav, loni klesl čistý zisk meziročně o 88 procent na 30,6 miliónu korun. Tržby jí vzrostly o 86,4 procenta na 5,91 miliardy korun. Téměř polovinu tržeb vytvořila v zahraničí. Vyplývá to z výroční zprávy, kterou společnost zveřejnila ve Sbírce listin.
„Spektakulární růst českého hospodářství v loňském roce se sektoru stavebnictví dotknul jen okrajově a některých jeho oborů, jako například podzemního stavitelství, vůbec ne. Ani infrastrukturnímu stavebnictví jako celku se loni příliš nevedlo. A tak naše divize závislé na veřejných zakázkách loni ztrácely, zatímco divizím pracujícím převážně pro soukromé investory se dařilo lépe,“ uvedl generální ředitel Subterry Ondřej Fuchs.
Podle údajů Českého statistického úřadu loni stavebnictví meziročně vzrostlo o 3,3 procenta. Hlavní podíl na tom mělo pozemní stavitelství, které se zvýšilo o 6,3 procenta. Naopak inženýrské stavitelství, tvořené z velké části dopravní infrastrukturou, o 4,1 procenta kleslo.
Manko domácích veřejných zakázek podle Fuchse firma vyrovnávala působením v zahraničí. Podíl zahraničních tržeb na celkových výkonech loni meziročně vzrostl z 26 na 47 procent. „Není to výsledek, kterého jsme chtěli dosáhnout. Vývoz stavebních prací není jednoduchou záležitostí a ani sebevětší úsilí nemusí být vždy korunováno ekonomickým úspěchem. I to se nám v loňském roce potvrdilo,“ doplnil Fuchs.
Největší tuzemskou stavbou Subterry v tuzemsku byla loni rekonstrukce budovy Omnipolu v Praze 1. Jen o něco menší podle tržeb byla revitalizace železniční trati Břeclav–Znojmo.
Ze zahraničních trhů firma působí hlavně v Maďarsku, Švédsku, Německu a na Slovensku. V Maďarsku byla největší zakázkou výstavba silničního obchvatu Várpolata za téměř dvě miliardy korun. Subterra na ní měla podíl 40 procent. Ve Švédsku dokončila výstavbu přístupových tunelů Skärholmen a Sätra.
V Německu například ukončila práce na rekonstrukci 4,2 km dlouhého železničního tunelu Alter Kaiser Wilhelm v celkové hodnotě 1,75 miliardy korun. Na Slovensku zahájila práce na modernizaci železniční trati mezi Púchovem a Žilinou. Celková hodnota zakázky je téměř deset miliard korun, Subterra má jako člen sdružení firem zhruba čtvrtinový podíl.
Z velkých stavebních firem, které zatím zveřejnily své výsledky, měl loni největší tržby Metrostav (19,6 miliardy korun). Následovaly Eurovia CS (14,8 miliardy korun), Strabag (10,4 miliardy korun) a Skanska (8,3 miliardy korun).
Historie Subterry sahá do roku 1964. Tehdy jako odštěpný závod Želivka při samostatném útvaru Uranových dolů Příbram provedla první odpal na pokusné ražbě štolového přivaděče pitné vody ze Želivky do Prahy. Pokračovateli byly podniky Podzemní inženýrské stavby a Výstavba dolů uranového průmyslu a poté Subterra. V dubnu 1992 přešla Subterra na akciovou společnost. V roce 2004 se stala součástí skupiny Metrostav. Té loni stouply tržby meziročně o 12,5 procenta na 31,2 miliardy korun.
Tabulka: Výsledky Subterry od roku 2003
Rok |
Čistý zisk (mil. Kč) |
Tržby (mld. Kč) |
2003 |
46,76 |
4,62 |
2004 |
8,69 |
4,01 |
2005 |
110,37 |
4,08 |
2006 |
140,97 |
3,66 |
2007 |
77,17 |
4,12 |
2008 |
1,70 |
4,42 |
2009 |
58,31 |
3,99 |
2010 |
158,90 |
4,60 |
2011 |
151,23 |
4,32 |
2012 |
141,92 |
3,97 |
2013 |
40,52 |
4,16 |
2014 |
35,97 |
3,95 |
2015 |
78,28 |
5,05 |
2016 |
259,34 |
3,17 |
2017 |
30,61 |
5,91 |
Zdroj: Sbírka listin
zpráva ČTK
Nejnovější komentáře