Informace výrobců

Odvodnění zpevněných ploch ve městech

Odvodnění zpevněných ploch ve městech je jedno z důležitých aspektů bezpečného pohybu chodců i vozidel po komunikacích. Obyvatelé měst to nevnímají, pokud mohou „suchou nohou“ přejít přes silnici a chodit po chodníku. Že něco není v pořádku, lidé pocítí, pokud je chodník v zóně ostřiku ze stojící dešťové vody na silnici nebo když musí překračovat kaluže na přechodu. Rychlost stékání vody z povrchu vozovky, parkovišť a komunikací je také jedním z parametrů bezpečnosti provozu.

Dimenzování odvodňovacího systému
Projektování systému odvádění dešťových vod závisí na hodnotách objemu dešťových srážek v závislosti na době trvání deště a jeho intenzitě. Tyto hodnoty se statisticky dlouhodobě sledují po celém území republiky. Jsou také jedním z podkladů pro správné dimenzování odvodňovacího systému a volbu technologie.

Žlab MEARIN z vysokopevnostního SMC materiálu pro městské komunikaceŽlab TSH snese navzdory svému úzkému rozměru zatížení až E600 kN

Liniový systém odvodnění
Jedním z moderních odvodňovacích systémů je liniové odvodnění. Princip systému je postaven na variabilních žlabech z různých materiálů pro povrchové a podpovrchové odvodnění.

Volba druhu žlabu a materiálu závisí na:
● objemu dešťových srážek,
● velikosti plochy a jejím spádu pro odvodnění,
● druhu komunikace (silnice, parkoviště, most atd.),
● druhu podloží a hloubce prostoru pro umístění vsakovacích bloků,
● individuálních technických možnostech řešení,
● požadované zátěži pro pojezd vozidel,
● požadavcích na trvanlivost a životnost řešení,
● požadavcích na ekologii,
● architektonických požadavcích.

Projektant se musí při návrhu vypořádat s mnoha požadavky a specifickými nároky. Nemusí však spoléhat jen na technické podklady výrobce, může se obrátit na jeho projekční servis pro přípravu konkrétního řešení.

Monolitický žlab DM zvlášť pevné konstrukce pro třídy zatížení až F900 kNMonolitický žlab DM zvlášť pevné konstrukce pro třídy zatížení až F900 kN

Žlaby pro městské komunikace, pěší zóny, chodníky, parkoviště
Asi nejběžnější systém používaný pro odvodnění městských komunikací, dodávaný společností Ronn, je MEARIN. Jde o žlab z vysokopevnostního SMC materiálu v šířkách 100 až 300 mm se širokou škálou krycích roštů. Vlastnosti unikátního kompozitního materiálu umožňují použít žlaby MEARIN i v těžce zátěžovaných plochách a patentované uchycení roštů STARFIX zajistí snadnou údržbu. Díky nízké hmotnosti a vysoké pevnosti je montáž snadná a rychlá.

Náročným architektonickým požadavkům vyhoví unikátní štěrbinový žlab s označením TSH. Používá se pro pěší zóny a náměstí. Úzké štěrbiny žlabu neruší celkový vizuální dojem z plochy. Jsou bezpečné pro chodce i cyklisty, protože se v nich nezachytí podpatek ani kolo.

Ocelový žárově pozinkovaný štěrbinový kryt s příčnými žebry je certifikován až pro zatížení E600 kN. Příčná žebra lépe zachycují vodu a také zabraňují zapadávání větších předmětů do štěrbiny. Snižují tak nároky na pravidelnou údržbu.

Odvodnění dopravně zatěžovaných ploch – autobusové zastávky, železniční přejezdy
Pro plochy zatěžované dopravou je nutné projektovat systémy s nejvyšší únosností. Pro tento účel je ideální monolitický žlab z polymerického betonu zvlášť pevné konstrukce DM 1000-1500-2000 pro zátěžové třídy A15- F900 kN.

Liniové odvodnění pro silnice a mosty
Systém RONN Kerb využívá obrubníku jako architektonického i funkčního prvku pro rychlé svedení vody z vozovky. Vyrábí se z recyklovaného kompozitního materiálu a je určen pro zatížení do D400 kN. Tento materiál je velmi pevný a odolný vůči nárazu. Prvek má nízkou hmotnost (9–19 kg), což umožňuje snadnou manipulaci a instalaci. Tři vtoky na půl metru zvyšují účinnost žlabů hlavně při prudkém dešti. Díky několika hloubkám/výškám žlabů je možné jednotlivé větve táhnout i na velikou vzdálenost bez nutnosti napojení na kanalizaci. Vtokové otvory lze upravit pro výšku chodníku 125 nebo 150 mm, popřípadě i pro jiný atypický rozměr. Zvolit ideální řešení podle množství dešťových vod a podle délky jedné větve umožňují tři výškové profily – 305, 385 a 480 mm. Výborné hydraulické vlastnosti zajistí rychlý odtok vody a minimální zanášení.

RONN Kerb – obrubníkové odvodnění vozovek a mostů s nulovým spádemRONN Kerb – obrubníkové odvodnění vozovek a mostů s nulovým spádem

Pro komplexní řešení nejen žlabů, ale také celé problematiky odvádění dešťových vod, je dobré se obrátit přímo na zkušený tým projekčních specialistů. Návrh žlabů (zachycení vody) je jen první stupeň. Následuje regulace, čištění a vsakování nebo retence. To vše je součástí projekčního servisu RONN Solution pro navržení uceleného bezpečného a funkčního řešení odvodnění. Tento servis je poskytován zdarma. Podrobné informace najdete na www.ronn.cz.

podle podkladů firmy Ronn Water Management, s. r. o.