Projekty

Pražská Trojkoalice nechce navrženou variantu dostavby městského okruhu

Pražští zastupitelé za Trojkoalici nesouhlasí s variantou dostavby městského okruhu z Pelc-Tyrolky do Štěrbohol, kterou chce radním v úterý předložit primátorčin náměstek Petr Dolínek (ČSSD). 

Novinářům to řekli na tiskové konferenci. Zároveň představili svoji vizi dokončení okruhu a uvedli, že požádali primátorku Adrianu Krnáčovou (ANO), aby rada tisk na úterním jednání neprojednávala a strany se k otázce sešly na zvláštním koaličním jednání. Na základě koaliční smlouvy by jim primátorka měla vyhovět, podle informací ČTK je však pravděpodobné, že tisk půjde v úterý do rady i přes odpor Trojkoalice.

Podle Dolínkova návrhu má výstavba pokračování městského okruhu z Pelc-Tyrolky do Štěrbohol začít v roce 2023. Pražský magistrátní odbor městského investora (OSI) již podepsal smlouvu s administrátory soutěží, v nichž bude město hledat projektanty. Cena dokončení 10,25 kilometrů dlouhé části okruhu má být 40 miliard Kč. Úsek navazuje na tunel Blanka. Projektanti poté začnou připravovat všechny nutné kroky k výstavbě. Konkrétní vymezení trasy mají v úterý schválit pražští radní.
Kromě podepsaných smluv má Praha v tuto chvíli na zamýšlené vedení trasy platné rozhodnutí v rámci šetření EIA, které posuzuje vliv stavby na životní prostředí. Souhlasné stanovisko bylo vydáno v roce 2012.
Délka dostavby má být 10,25 kilometru, z toho asi pět kilometrů povede tunely. Ty budou jak ražené, tak hloubené. „Musíme si uvědomit, že to je orientačně, protože projektanti v následujících letech určí finální podobu okruhu,“ řekl Dolínek. O podobě bude město jednat i s dotčenými radnicemi.
Tato část okruhu se bude skládat z tří úseků. Prvním je 3,2 kilometru dlouhý úsek z Pelc-Tyrolky na Balabenku, kde budou dva tunely. Druhý úsek je mezi Balabenkou a Štěrboholskou a bude měřit 5,7 kilometrů. Na něm bude 2950 kilometrů dlouhý tunel Malešice-Balabenka. Třetí částí je 1,35 kilometrů dlouhá Libeňská spojka. Tady bude tunel měřit 865 metrů.

Hlavním požadavkem Trojkoalice je to, aby magistrát nechal rozpracovat alternativní variantu dokončení okruhu, kterou v minulosti navrhl městský Institut plánování a rozvoje (IPR). Namísto vybudování jedné velkokapacitní komunikace počítá s vedením dopravy po dvou už existujících trasách. Jedna by vedla od Pelc-Tyrolky Povltavskou ulicí směrem na Českobrodskou a zahrnovala by nový tunel pod Malešicemi. Druhá by řidiče vedla z Holešoviček přes Průmyslový polookruh. Postavit by bylo nutné jen úsek o délce zhruba 3,5 kilometru, zahrnující nový tunel.

Varianta dokončení, kterou navrhuje Dolínek, počítá s vedením poloviny zhruba desetikilometrové nové komunikace tunely pod zemí. Celá stavba má vyjít na 40 miliard korun. Podle předsedy magistrátního dopravního výboru Matěje Stropnického (SZ, Trojkoalice) je takový plán nekoncepční, předražený a neodpovídá aktuálním strategickým dokumentům. Cena se podle něj navíc pravděpodobně vyšplhá až k 60 miliardám korun a náklady budou znamenat zadlužení Prahy na desítky let.

„Strategický plán, který si schválilo vedení města v loňském roce, říká, že musí dojít k přehodnocení rozsahu a parametrů dopravní sítě v Praze. To, co je nám zde předkládané, je prostě Blanka 2 v plných parametrech a také plných cenách,“ uvedl Stropnický a doplnil, že město zároveň v tuto chvíli nemá dostatek informací, aby o variantě stavby mohlo zodpovědně rozhodnout. Mělo by podle Trojkoalice kromě vypracování alternativní varianty počkat i na to, až bude hotový úsek 511 vnějšího okruhu, což doporučila i magistrátní komise územního rozvoje.

Radní Jan Wolf (KDU-ČSL, Trojkoalice) doplnil, že za prioritní považuje zahloubení frekventované ulice V Holešovičkách, kde si místní obyvatelé dlouhodobě stěžují na hluk z dopravy. Požaduje to i radnice Prahy 8.

Praha nyní ustupuje od výstavby většiny radiál mezi vnitřním a vnějším okruhem, které dříve zamýšlela postavit. ČTK to řekl primátorův náměstek Petr Dolínek (ČSSD). Důvodem je nežádoucí zahuštění dopravy, které by radiály přinesly. Původně mělo být radiál po dostavbě obou okruhů až deset.

Praha nyní plánuje, že stavět se bude pouze Radlická radiála. Definitivně ještě nebyla zamítnuta stavba Břevnovské radiály, ale zahájit přípravu stavby u ní město nechystá, uvedl Dolínek. Plánovaný systém radiál vznikal v průběhu 20. století a v průběhu času se měnil.

Stavbu radiál město odmítlo v rámci projektu dostavby vnitřního okruhu z Pelc-Tyrolky do Malešic. „Chceme zaměřit spíše na výstavbu spojek, které by odvedly dopravu v daných lokalitách,“ řekl Dolínek.

Kromě Břevnovské radiály tak nebude například dostavěna zbylá část Vysočanské radiály ve směru do centra, která nyní spojuje Kbelskou s Pražským okruhem. Dalšími vyškrtnutými radiálami jsou plánovaná silnice vedoucí souběžně s Vysočanskou a Štěrboholskou radiálou, silnice na jihu Prahy vedoucí na sever rovnoběžně s D1 a Vltavou a rovněž radiála zamýšlená na severozápadě Prahy mezi letištěm a Prahou 6.

Podle Dolínka se musí město zaměřit na stavbu spojek, které jsou kapacitně menší než radiály a mají méně pruhů. Jako příklad uvedl Vesteckou spojku. Ta má pomoci Vídeňské ulici, která je nyní přetížená. „Vídeňská nyní plní funkci radiály, což je z urbanistického hlediska v tomto prostředí nepřijatelné,“ řekl.

Vnitřní dopravní okruh staví Praha, vnější stát. Z městského okruhu chybí zmíněná část mezi Pelc-Tyrolkou a Štěrboholskou. Dolínek dnes uvedl, že Praha by jej měla začít stavět v roce 2023. Vnější okruh není hotov v úseku od letiště přes Suchdol do Běchovic až k D1. Kdy bude hotov, není jasné.

zprávy ČTK