Projekty

Byla dokončena rekonstrukce východní části plzeňského železničního uzlu

Ve čtvrtek byla ukončena modernizace východní části plzeňského hlavního nádraží, tedy kolejového rozvětvení na Prahu, která umožní až čtyřikrát rychlejší průjezd vlaků. Kompletní přestavba kolejí a nástupišť přišla včetně přípravy, projektů a výkupů pozemků na 2,56 miliardy korun, samotná stavba stála 1,9 miliardy. EU dala 1,4 miliardy Kč. 

ČTK to řekli ředitel Stavební správy západ Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Lubor Hrubeš a manažer projektu Jan Mitlöhner za Skansky. Jde o první hotovou stavbu ze šesti v plzeňském uzlu. Všechny zhruba za 6,3 miliardy Kč mají být hotové do konce roku 2022.

Na dokončené stavbě je 23 kilometrů nových kolejí a 94 výhybek. „Hlavním přínosem je odstranění propadů rychlosti rychlíků při průjezdu stanicí. Dosud musely na výhybkách zpomalit až na 20 kilometrů za hodinu, nyní mohou projíždět až osmdesátkou,“ řekl náměstek generálního ředitele SŽDC Mojmír Nejezchleb. Zefektivnily se přepravní proudy, nové zabezpečovací zařízení posílilo bezpečnost provozu. Součástí projektu, který začal v březnu 2014, je dvoupodlažní budova centrálního stavědla. V ní je technologie zabezpečovacího zařízení uzlu, dopravní kancelář, regionální řízení dopravy, napájecí stanice, transformovny a záložní zdroje.

„Cestující nejvíce ocení bezbariérové přístupy na čtyři modernizovaná nástupiště a nový východní podchod, který urychlí přestupy z vlaků na autobusy a MHD,“ řekl Mitlöhner. Lidé se tak dostanou k budoucímu autobusovému terminálu, který postaví Plzeň do listopadu 2018.

Přestavba železniční stanice Plzeň je v polovině. Jde o největší současnou rekonstrukci železničního uzlu v ČR, 70 procent nákladů pokryjí dotace EU. V plném běhu je druhá stavba za miliardu korun, tedy jižní část osobního nádraží včetně mostů Mikulášská. „Letos v prosinci bychom měli se změnou grafikonu pustit dopravu na severní most na Mikulášské ulici. Druhý most s nástupišti má být hotový příští rok na podzim,“ řekl Hrubeš.

V nulté etapě zmodernizovala SŽDC také za miliardu korun trať mezi hlavním nádražím a stanicí Plzeň-Jižní předměstí. Nyní se v soutěži vybírá dodavatel přesmyku domažlické trati a mimoúrovňového křížení s automobily. Stavba má být zahájena na jaře 2018 a potrvá 2,5 roku. „Poslední akcí bude žatecké zhlaví v roce 2022 a předposlední úsek Lobzy–Koterov v roce 2021,“ řekl Hrubeš. Práce přímo na hlavním nádraží podle něj skončí v roce 2019.

Plzeň je významným uzlem v ČR. Ústí do ní šest tratí regionálního, celostátního i evropského významu. Trasy směrem od Prahy do Chebu, do Domažlic a také do Českých Budějovic jsou součástí evropské železniční sítě TEN-T. Ve směru z Prahy do Chebu je uzel součástí III. tranzitního železničního koridoru ze Slovenska do Německa.

zpráva ČTK

Přidejte komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*