Průmysl a obchod

Výroba nízkohlučného asfaltu v ČR loni vzrostla o 40 procent

Výroba tzv. nízkohlučného asfaltu v České republice loni meziročně vzrostla zhruba o 40 procent na 30 000 tun. ČTK o tom informovalo Sdružení pro výstavbu silnic Praha. Celkově se v Česku loni vyrobilo 6,4 miliónu tun asfaltu, podíl nízkohlučného tak činil zhruba 0,5 procenta. Podle odborníků tento podíl bude růst, především v městské zástavbě.

„Tyto povrchy jsou více porézní než běžný asfalt. Vzduch a hluk se při odvalování pneumatiky v mezerách krytu vozovky pohlcuje,“ uvedl jednatel Sdružení pro výstavbu silnic a dálnic Petr Svoboda.

Vyrobené množství 30 000 tun podle Svobody zhruba odpovídá ploše 350 000 až 400 000 metrů čtverečních. Při obvyklé šířce asfaltové vrstvy mezi třemi až pěti centimetry je to asi 60 kilometrů silnic, uvedl. Nízkohlučný asfalt byl použit například v úseku dálnice D1 u Průhonic, v ulici 5. května nebo v Michelské ulici v Praze, v Nádražní ulici v Českých Budějovicích nebo při průtazích Nymburka, Příbrami, Kutné Hory nebo Kaznějova. O jeho použití se uvažuje také v úseku Pražského okruhu 511.

V Česku se podle Svobody používá pro výrobu nízkohlučného asfaltu několik technologií. „Každá z nich má svoje výhody a nevýhody. Co je ale společné pro všechny povrchy, je vyšší cena. Podle mého odhadu je to v průměru deset procent. Pro zachování potřebné kvality jsou vyšší také náklady na údržbu. Pokud se povrch nevysává speciálním čisticím autem, zmenšuje se jeho účinnost,“ doplnil Svoboda. Nevýhodou je podle něj také kratší životnost. Nízkohlučné povrchy se v Česku začaly používat od roku 2012.

Podle Svobody má zavedení nízkohlučného asfaltu smysl především tam, kde není možné nebo vhodné postavit protihlukovou stěnu. „V úvahu se musí brát i rychlost vozidel. Efekt je výraznější u vyšších rychlostí,“ dodal.

Největší využití má tento povrch v obydlených oblastech.

Pozn. red.: Co se týče tzv. nízkohlučných asfaltů, jsou velmi zajímavé články Ing. Záviše Bozděcha, které najdete na iMaterialech zde a zde a zde.

zpráva ČTK, wd

Přidejte komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*