Devátým nejdelším v Česku je nový železniční tunel zprovozněný u obce Zahradnice nedaleko Votic na Benešovsku na zmodernizované části IV. železničního koridoru. Zahradnický tunel měří 1044 metrů a otevírá se spolu s dvěma Tomickými tunely (324 a 252 metrů), zbylé dva tunely na IV. železničním koridoru z Benešova do Votic, Votický (590 m) a Olbramovický (480 m), jsou v provozu od listopadu 2011.
Nejdelším tunelem v Česku je tunel Březenský nedaleko Chomutova (1758 metrů), právě na IV. koridoru se počítá se stavbou dvou tunelů, které by jej měly předčit – Hosínský (3120 m) a Chotýčanský (4668 m). Ještě před tím by se měl stát nejdelším tunelem v zemi tunel Chlum (Homolka, Ejpovice), budovaný v rámci modernizace III. železničního koridoru v úseku z Rokycan do Plzně, který bude dlouhý 4150 m.
V ČR je v provozu zhruba 160 železničních tunelů (ve správě SŽDC), z toho většina je jednokolejných.
Přehled nejdelších železničních tunelů v Česku:
Název (místo)
|
Uvedení do provozu
|
Délka v metrech
|
Počet kolejí (stavebně/provozně)
|
Březenský (Chomutovsko)
|
2007
|
1758
|
1/1
|
Špičácký (Klatovsko)
|
1878
|
1747
|
2/1
|
Jižní vítkovský (Praha)
|
2008
|
1364
|
2/2
|
Severní vítkovský (Praha)
|
2008
|
1316
|
2/2
|
Vinohradský I (Praha)
|
1871
|
1145,50
|
2/2
|
Vinohradský II (Praha)
|
1944
|
1126,32
|
2/2
|
Vinohradský III (Praha)
|
1989
|
1125
|
2/2*
|
Krasíkovský (Ústeckoorlicko)
|
2004
|
1098
|
2/2
|
Zahradnický (Benešovsko)
|
2012
|
1044
|
2/2
|
* tunel začíná jako dvoukolejný, později se větví ve dva jednokolejné
zpráva ČTK
Nejnovější komentáře