Projekty

Pražský magistrát změní územní plán Nákladového nádraží Žižkov

Praha bude pokračovat v pořizování změny územního plánu, která se týká Nákladového nádraží Žižkov. Rozhodlo o tom zastupitelstvo. Změna územního plánu je nezbytná pro zástavbu pozemků dříve sloužících železnici, na kterých nyní leží stavební uzávěra. Původní návrh změny z roku 2008 bude upraven tak, aby zohlednil například prohlášení budovy nádraží kulturní památkou. Zastupitelé se v diskusi neshodli na tom, jestli má být v areálu bývalého nádraží rezidenční zástavba nebo park.

Původním zadavatelem změny byla v roce 2008 Praha 3, která nyní naopak chce její pořizování ukončit a zadat novou. Zastupitelka a zároveň radní Prahy 3 Irena Ropková kritizovala vedení města za to, že nerespektuje názor žižkovské radnice. „Pokud bude materiál přijat v této formě, tak to považuji za bezprecedentní zásah do pravomocí městské části,“ uvedla. Podle náměstkyně primátorky Petry Kolínské postup konzultovali s Ministerstvem pro místní rozvoj a převzít změnu je možné.

Podle Ropkové původní změna počítá s kapacitní komunikací přes Jarov a masivní rezidenční zástavbou, čemuž se chce Praha 3 vyhnout. Radnice prosazovala přípravu nové změny, která by řešila přednostně přeměnu památkově chráněné budovy bývalého nákladového nádraží. Zatímco úprava stávající změny by měla zabrat zhruba rok, nová by trvala tři.

„Myslím, že Jarovskou spojku už nikdo prosazovat nebude. Podmínkou změny je navíc posouzení vlivu na životní prostředí, které zhodnotí i dopravní zatížení,“ reagovala Kolínská. Původní návrh bude podle ní výrazně přepracován. Důležité je podle Kolínské odstranit stavební uzávěru, aby se lokalita mohla dále rozvíjet. Nákladové nádraží patří mezi takzvané transformační lokality, které jsou podle připravovaného nového územního plánu určeny primárně pro výstavbu.

Primátorčin náměstek Petr Dolínek v diskusi řekl, že Praha má zájem koupit budovu bývalého nákladového nádraží. Má v ní podle memoranda mezi městskou částí, Ministerstvem kultury, Prahou, Českými drahami a Žižkov Station Development vzniknout kulturně-vzdělávací centrum. Dolínek vyjádřil podporu názoru Prahy 3, že by v areálu měl vzniknout spíše park než velká obytná zástavba.

Celý areál kolem bývalého nákladového nádraží má asi 50 hektarů. Osmnáct hektarů v severní části podél Malešické ulice vlastní firma Central Group, jižní u Olšanských hřbitovů vlastní České dráhy a stavět tam plánuje Žižkov Station Development. Pro severní část je vydané platné územní rozhodnutí a Central Group tam nyní přepracovává původní projekt britské firmy Discovery Group.

zpráva ČTK