Projekty, Průmysl a obchod

Začaly práce na odstraňování závalu na stavbě dálnice D8

Dělníci zahájili sanaci sesunutého svahu na rozestavěné dálnici D8 u Litochovic na Litoměřicku. Sanace by měla být dokončena příští rok v dubnu. Úsek dálnice přes České středohoří pak bude hotov do konce roku 2016, řekl novinářům bývalý ministr dopravy Antonín Prachař. Hlína a kamení zavalily dálnici vloni v červenci a podle odborníků je jeho okolí stále nestabilní.

Se sanací začalo sdružení firem Eurovia CS, Metrostav, Stavby mostů Praha a Berger Bohemia na horní hraně svahu. „Základem je vytěžit horní část sesuvu, protože to je ta část, která nejvíc naléhá, nejvíc zatěžuje a nejvíc tlačí na spodní část, která je nejnebezpečnější. Poté je třeba zajistit odvodňovací strouhy a retenční nádrže,“ řekl ČTK mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Rýdl. Teprve poté budou odvezeny stovky tisíc tun sesunuté zeminy, které leží na tělese dálnice. Hlavní část prací má být hotova ještě letos, celá sanace pak v dubnu 2015. Zakázku získaly stavební společnosti bez řádného výběrového řízení. Ministerstvo dopravy tento postup, který si nechalo schválit vládou, odůvodňuje nedostatkem času na vypsání řádné soutěže v situaci, kdy mohou v místě hrozit další sesuvy půdy.

Podle Prachaře mohla být sanace už hotová dříve, kdyby Ústecký kraj vyhlásil v lokalitě stav nebezpečí. „Kdyby pan hejtman vyhlásil stav nebezpečí, o který jsme ho žádali v době, kdy jsme měli hotovou první část projektu, tak dneska jsme tady mohli stát a ten svah by byl z podstatné části hotov,“ uvedl Prachař. Ústecký hejtman Oldřich Bubeníček (KSČM) opakovaně řekl, že pro vyhlášení stavu nebezpečí nebyly v případě sesuvu splněné zákonné podmínky.

ŘSD tak muselo podle Prachaře postupovat podle stavebního zákona. Narazilo i na problém s vlastníkem jednoho z pozemků, kudy mělo podle původního plánu vést odvodňovací žebro. Podle Prachaře za něj vlastník žádal 25 miliónů korun. „My se vydírat nenecháme. Přistoupili jsme ke změně vedení odvodňovacího žebra. Ale nemá to vliv na již vydané platné povolení,“ doplnil Prachař.

Termín dokončení dálnice, tedy konec roku 2016, je podle Prachaře reálný. Kandidát na ministra dopravy Dan Ťok chce, aby termín dokončení dálnice byl součástí smlouvy mezi státem a zhotovitelem dálnice. „Budu s nimi jednat o tom, aby se jejich verbální příslib se vtělil do dodatku smlouvy,“ doplnil Ťok.

Na nebezpečí dalšího sesuvu zeminy poukazují geologické posudky už od loňského léta, až do letošního roku se ale v místě sesuvu žádné kroky pro jeho odstranění neuskutečnily. Firmu pro geologický průzkum začalo Ředitelství silnic a dálnic shánět letos v březnu.

zpráva ČTK