Odvodnění komunikací v městských aglomeracích již není otázkou jen uličních vpustí. Nároky na kvalitu provedení, spolehlivost a estetiku se neustále zvyšují. Dešťová voda se musí dostat z komunikace nebo zpevněných ploch co nejdříve a při překonání co nejkratší vzdálenosti. Při dešti se chodci nemůžou brodit v potocích vody nebo být postříkaní proudem vody, když auta projíždějí kalužemi. Řešením je liniové odvodnění.
Voda urazí ke žlabu krátkou vzdálenost, vozovka se dá snadno vyspádovat a při správné volbě systému lze žlab použít také jako architektonický prvek. Je ovšem třeba zvolit vhodný systém s ohledem na konkrétní situaci. Pokud je šíře sortimentu dostatečně obsáhlá, jako v případě firmy RONN-MEA Water Managementi, není příliš obtížné nalézt to správné řešení. Odvodňovací prvky RONN se vyrábějí v závodě v Plzni.
Žlaby pro městské komunikace a pěší zóny
Asi nejběžnější systém používaný pro odvodnění městských komunikací je MEARIN (obr.1). Žlab je z vysokopevnostního SMC materiálu v šířkách 100 až 300 mm se širokou škálou krycích roštů. Vlastnosti zcela unikátního kompozitního materiálu umožňují použít žlaby MEARIN i v silně zátěžovaných plochách a patentované uchycení roštů STARFIX zajistí snadnou údržbu. Nízká hmotnost a vysoká pevnost také urychlí montáž.
V kombinaci se žlaby MEARIN se používá unikátní štěrbinový žlab s označením TSH (obr. 2–4). Ocelový žárově pozinkovaný štěrbinový kryt s příčnými žebry je certifikován až pro zatížení E600 kN. Je možné jej použít nejenom pro pěší zony nebo náměstí, ale také na plochy s těžkou zátěží. Příčná žebra lépe zachycují vodu a také zabraňují zapadávání větších předmětů do štěrbiny. Snižují tak nároky na pravidelnou údržbu. Štěrbiny TSH svými rozměry a tvarem nekomplikují život cyklistům a chodcům v úzkým střevících.
Optimální rozměr (šířka) žlabu se štěrbinou se volí podle množství zachycované vody. Při velkém množství vody nebo velké vzdálenosti ke kanalizaci lze použít žlab šířky 100 až 200 mm. Použitím správné velikosti optimalizujeme náklady a efektivitu systému.
Pokud projektant musí řešit odvodnění ploch, které jsou maximálně zatěžovány dopravou, potřebuje mít k dispozici prvky s nejvyšší únosností. Správnou volbou je pak systém DM 1000-1500-2000 (obr. 6).
Monolitický žlab z polymerického betonu extrapevné konstrukce je určen pro intenzivní provoz, jaký je na železničních přejezdech, autobusových zastávkách apod. Používá se všude, kde by jiné řešení neobstálo.
Odvodnění vozovek a mostů s nulovým spádem
Pro městskou zástavbu, ale také pro odvodnění mostů, je ideální použít obrubníkové odvodnění. Nezasahuje do vozovky, i při nulovém spádu komunikace je voda odvedena z vozovky ihned a netvoří se žádné kaluže. Zcela vymizí problém propadlých vpustí následkem těžké dopravy a údržba vozovky je také snazší. Čištění vpustí se provádí na chodníku, takže není třeba omezovat provoz. Systém RONN KERB a RONN DECK (obr.č. 7) je unikátní nejen svými materiálovými vlastnostmi (kompozitní žlaby z recyklátů), ale také technickým řešením. Tři vtoky na půl metru zvyšují účinnost žlabů hlavně při prudkém dešti. Volbou z několika hloubek/výšek žlabů můžeme jednotlivé větve táhnout i na velikou vzdálenost bez nutnosti napojení na kanalizaci. Pro obrubníkový systém RONN KERB lze také upravit vtokové otvory pro výšku chodníku 125 nebo 150 mm, popřípadě i jiný atypický rozměr.
Pro komplexní řešení nejen žlabů, ale celé problematiky dešťových vod je dobré se obrátit přímo na zkušený tým projekčních specialistů. Návrh žlabů (zachycení vody) je jen první stupeň komplexního řešení. Následuje regulace, čištění a vsakování nebo retence. To vše je součástí bezplatného projekčního servisu RONN Solution pro navržení uceleného bezpečného a funkčního řešení odvodnění. Podrobné informace o řešení a servisu najdete na www.ronn.cz.
Jan Ochec
Nejnovější komentáře