Průmysl a obchod

IDS hrozí, že v lednu přeruší práce na tunelu Blanka

Inženýring dopravních staveb (IDS) oznámil v dopise adresovaném Filipu Koutskému, pověřenému řediteli Odboru strategických investic (OSI) Magistrátu hlavního města Prahy (MHMP), že přeruší 15. ledna 2015 veškeré své činnosti na stavbě tunelového komplexu Blanka. Jako podmínku pro to, aby své činnosti na Blance nepřerušila, si společnost stanovila uzavření soudem potvrzeného smíru k tomuto datu.

„Již tři roky čekáme na realizaci usnesení Rady hlavního města Prahy, podle kterého měla být zasmluvněna naše činnost správce stavby a odpovídajícím způsobem navýšena naše odměna. Nemůžeme si dovolit dále dotovat stavbu Blanky. Pokud se k 15. lednu 2015 nepodaří s hlavním městem Prahou uzavřít smír, přerušíme veškeré práce,“ řekl Marek Nespala, právní zástupce akciové společnosti IDS.

Kořeny současné situace se datují již od 18. října 2011, kdy Rada hlavního města Prahy přijala usnesení, ve kterém stanovila cenu tunelového komplexu Blanka na 36 980 mld. Kč. Tato cena již zahrnuje navýšenou odměnu IDS, o kterou se nyní vede spor. Současně Rada v usnesení vydala pokyn, aby příslušným způsobem byla upravena smluvní dokumentace všech dodavatelů stavby. Zatímco u většiny dodavatelů tato úprava již proběhla, v případě IDS se tak dodnes nestalo. IDS tak pracuje podle smlouvy z roku 1997, která předpokládala ukončení stavby do konce roku 2011, a objem prací neměl překročit 16 mld. Kč. Stavba se však protáhne celkově nejméně o 3,5 roku a objem prací i po započtení navýšení cen stavebních prací výrazně narostl.

IDS na svou situaci veřejně upozorňuje již nejméně dva roky a v červenci letošního roku zahájila s hlavním městem Prahou arbitrážní řízení, u kterého se předpokládalo ukončení nejdéle v listopadu 2014. V listopadu však došlo k odstoupení rozhodce jmenovaného Prahou a následně celého rozhodčího senátu. K dnešnímu datu je sice již IDS i hlavním městem Prahou jmenován a potvrzen nový rozhodčí senát, jeho rozhodnutí však nelze očekávat v ekonomicky přijatelném časovém horizontu.

„IDS je nyní v situaci, kdy s hlavním městem Prahou vede spor o práci tzv. správce stavby do 30. 6. 2014. Právní zástupci města zásadním způsobem zpochybňují, že IDS tuto práci vůbec vykonávala a vykonává. Za těchto podmínek by v roce 2015 pokračování v činnosti správce stavby bylo v rozporu s povinností jednat s péčí řádného hospodáře. Pokud město tvrdí, že nejsme správce stavby, nebudeme to tedy dělat,“ říká Marek Nespala.

Tzv. správce stavby je soubor činností definovaný standardem FIDIC. Spadají pod něj veškeré činnosti technického dozoru a dále celá řada dalších činností včetně rozhodovacích pravomocí na stavbě. IDS je jako správce stavby zakotven ve smlouvách Metrostavu, ČKD DIZ a dalších dodavatelů tunelového komplexu Blanka.

„Uvažovali jsme o přerušení našich prací již po jednání rozhodčího soudu dne 30. září 2014, kde právní zástupce hlavního města Prahy zcela zpochybnil naši činnost na Blance. Tehdy se proti mému doporučení rozhodlo vedení IDS pokračovat v práci, aby umožnilo zprovoznění Trojského mostu,“ uvádí právní zástupce IDS. „Nyní, kdy je vyřešení našich oprávněných požadavků opět v nedohlednu, již pro IDS není ekonomicky udržitelné pokračovat v práci. V lednu mají být zahájena přejímací řízení stavební části a zkoušky technologií. IDS měla tyto práce řídit a pro hlavní město Prahu přejímat dílo. K tomu má k dispozici veškerou dokladovou a technickou dokumentaci. Bez IDS nemohou přejímky proběhnout, nelze zahájit ani provozní zkoušky. Bez nich nemůže být zahájen zkušební provoz, natož řádný provoz. Stavba se zastaví,“ uzavřel Marek Nespala.

tisková zpráva IDS, wd