Silničáři na Zlínsku poprvé v Česku vyzkouší na vozovce mimo obec povrch s pryžovým granulátem. Novou směsí z asfaltu a recyklovaných pneumatik pokryjí úsek silnice I/49 u Zádveřic na Zlínsku, kde budou zkoumat mimo jiné účinek vrstvy na dopravní hlučnost. ČTK výkonný ředitel společnosti RPG Recycling Petr Sadovský.
Společnost RPG Recycling se výrobou pryžového granulátu, který vzniká drcením pneumatik, zabývá dlouhodobě. Již dříve jej začala využívat k výrobě kanálových poklopů a vpustí. Stovky tun vyřazených pneumatik, které by jinak zatěžovaly životní prostředí, najdou díky recyklaci další využití. Akce se uskuteční v pátek 28. října.
Směs asfaltu a pryžového granulátu silničáři nevyzkouší v ČR poprvé. „Nicméně vždy šlo o úseky ve městech nebo tam, kde se nemůže jezdit vyšší rychlostí než 50 kilometrů za hodinu. Nyní se směsi budou testovat v celém rozsahu účinků dopravy a přínosů silničního provozu ve srovnání s běžnými povrchy," uvedl Sadovský.
Podle něj jsou vozovky s přísadou pryžového granulátu jsou odolné vůči povětrnostním podmínkám a elastické, navíc výrazně snižují hluk ze silničního provozu. „Výstavba silnic ze směsi asfaltu a pryžového granulátu je sice finančně mírně náročnější ve srovnání s klasickým asfaltem, vše ale vrátí dlouhou trvanlivostí a spolehlivostí," dodal.
„Mletá pryž z ojetých pneumatik silniční asfalt podstatně více modifikuje a snižuje se jeho stárnutí a získává pružnost. Povrch vozovky s takovým asfaltem má vysokou odolnost vůči účinkům zatížení a klimatickým vlivům," uvedl Jan Kudrna v Vysokého učení technického Brno.
RPG Recycling ročně může zpracovat až 25 000 tun pneumatik. Podnik je dceřinou společností firmy Kovosteel, která sídlí ve Starém Městě na Slovácku a zabývá se sběrem, výkupem a zpracováním odpadů. Uherskobrodský závod na zpracování pneumatik Kovosteel koupil v roce 2007 a od letošního 1. ledna tam zřídil RPG Recycling.
zpráva ČTK
Nejnovější komentáře