Na severu Slovenska začala výstavba dvou klíčových úseků dálnic, které po dokončení zrychlí jízdu v okolí Žiliny. Součástí nových dálnic bude i 7,5 kilometru dlouhý tunel na trase do Vysokých Tater.
„Jižní a severozápadní obchvat Žiliny řidičům ušetří desítky minut, které už nebudou trávit v kolonách nebo na křižovatkách v centru města. V neposlední řadě se výrazně pokročí při budování dálničního spojení mezi východem a západem země,“ uvedl ministr dopravy Ján Počiatek u příležitosti zahájení zmiňovaných staveb.
Současná dálnice D1 z Bratislavy končí právě u Žiliny, řidiči pak při jízdě dál na východ země musejí projíždět ulicemi města a pak údolím řeky Váh, kde se doprava často zahušťuje.
Dopravu v regionu výrazně zrychlí zejména nově budovaný úsek dálnice D1 Lietavská Loučka–Dubná skala o délce 13,5 kilometru, jehož dokončení je naplánováno na konec roku 2019. Jeho součástí bude i nejdelší dálniční tunel na Slovensku. Jízda na této trase se tak podle ministerstva dopravy zkrátí na polovinu, řidič tak ušetří více než 20 minut.
Zakázku na úsek dálnice D1 v hodnotě více než 400 miliónů eur (11 miliard korun) získala menší slovenská stavební firma Dúha spolu s italskou společností Salini Impregilo. Dvě levnější nabídky v soutěži předložily konsorcia kolem předních stavebních firem Skanska a Doprastav, které ale slovenské úřady kvůli jejich dřívější účasti na kartelu vyloučily z tendrů.
Kromě části dálnice D1 začala dnes výstavba také dalšího obchvatu Žiliny, který bude součástí dálnice D3, jež v budoucnu zrychlí jízdu z Žiliny přes Čadcu k hranici s ČR a Polskem. Severozápadní obchvat Žiliny o délce 4,2 kilometru patří v zemi mezi technicky nejnáročnější stavby svého druhu, protože prakticky celá trasa povede po mostech nebo v tunelu. Tuto část dálnice za 255 miliónů eur postaví konsorcium složené z firem Eurovia SK, české Hochtief CZ a společnosti Stavby mostov Slovakia, která je dceřinou firmou pražské SMP CZ.
zpráva ČTK
Nejnovější komentáře