Po více než deseti letech postupných oprav se blíží ke konci rozsáhlá obnova unikátního kamenného mostu ve Stříbře. Jedna z nejvýznamnějších technických památek v Plzeňském kraji má před sebou poslední etapu rekonstrukce, jež by měla být dokončena v příštím roce.
Až dosud záchrana renesančního mostu z 16. století, který je unikátní mimo jiné i díky své mostní bráně, stála více než 14 miliónů korun. ČTK to řekla Ludmila Drncová z plzeňského pracoviště Národního památkového ústavu.
„Oprava byla z větší části financována ze státní dotace, v roce 2013 by měla být provedena její poslední etapa,“ uvedla.
Stříbrský most, jehož vlastníkem je město, je podle Drncové unikátní hned z několika pohledů. „Dochoval se v původním stavu až do dneška. Nedošlo tam k žádným technickým modifikacím, k žádným rozsáhlým rekonstrukcím. Pod stávající mostovkou jsou zachovány původní povrchové vrstvy. Cenný je i tím, že má mostní bránu, je tak po Karlově mostě druhý v Čechách, jenž takovou bránu má,“ uvedla.
Kompletní záchrana památky byla zahájena v roce 2001. Od té doby tak byla obnovena mostní věž, kompletně také část mostu v místech přes řeku Mži. „V roce 2006 se začalo pracovat na inundační části mostu, jež vede od brány na druhou stranu. Inundační území je takové, které bývá zaplavováno. Tato část byla ve velmi špatném stavu, proto je tam oprava složitější,“ vysvětlila Drncová. Z tohoto úseku je už hotova obnova nájezdové rampy, odkanalizování mostu, opravy se dočkaly parapetní zdi včetně omítek.
Poslední, asi tři etapy rekonstrukce, byly věnovány obnově mostovky, tedy kamenného dláždění mostu.
Projekt obnovy 60 metrů dlouhého a téměř šest metrů širokého stříbrského mostu je zařazen do programu záchrany architektonického dědictví, každým rokem se daří získávat od státu dotaci, vždy se podílí také město, které každoročně přispívá několikasettisícovou částkou.
„Od roku 2003 činila dotace bezmála 7,8 miliónu korun, město dalo ze svého rozpočtu přes 5,6 miliónu Kč," řekla Bohdana Bartoňková, vedoucí finančního odboru městského úřadu ve Stříbře.
Most, jenž sloužil v minulosti jako příjezdová cesta do města od Plzně a Prahy, je už více než deset let pro automobilovou dopravu uzavřen, funguje jen pro pěší. Jeho patrová věž se šestibokou střechou byla postavena v letech 1555 až 1560.
zpráva ČTK
Nejnovější komentáře