Průmysl a obchod

Silničáři zaznamenali v roce 2016 meziroční pokles výroby o 16,7 procent

Rekordní objem výstavby a rekonstrukcí silnic z roku 2015 se vloni nezopakoval. Důkazem toho je, že objem vyrobených asfaltových směsí se meziročně snížil o 16,7 %. Potvrdily se tak předpoklady expertů, že rok 2015 byl výjimečný díky dočerpávání Operačního programu Doprava 1 (2007–2013 s povoleným dočerpáním do roku 2015) a dotaci krajům na rekonstrukci silnic nižších tříd v celkové výši 4,6 mld. Kč. 

V loňském roce objem vyrobených asfaltových směsí poklesl a skončil lehce nad úrovní roku 2014. Oproti rekordnímu roku 2015 se jednalo o pokles o 16,7 % a koresponduje to i s celkovým poklesem produkce inženýrského stavitelství.

Tabulka: Objem výroby asfaltových směsí

Rok

Objem výroby [tis. t]

2006

7444,4

2007

6984,6

2008

7076,6

2009

6668,1

2010

5897,1

2011

5617,0

2012

5459,5

2013

5152,9

2014

6083,1

2015

7682,1

2016

6402,8

Graf 1: Vývoj výroby asfaltových směsí v letech 2006–2016

„Všem připadalo, že celá Česká republika byla loni rozkopaná, ale stavělo se méně než v roce předchozím,“ uvádí Ing. Petr Svoboda, jednatel Sdružení pro výstavbu silnic (SVS) a dodává: „Stále v opravách silnic doháníme minulá období, kdy se do oprav a rekonstrukcí investovalo minimálně. Poněkud skřípala koordinace mezi kraji a Ředitelstvím silnic a dálnic v ČR. Zároveň se opravovalo jak na silnicích I. třídy a dálnicích, tak i na potenciálních objízdných trasách na dvojkách a trojkách. Řidiči tak měli často oprávněný pocit, že kolony jsou všude.“

Podle SVS není problémem primárně ani tak nedostatek financí, ale nepřipravenost stavebních projektů na výstavbu. Situace je zapříčiněna nejen nekompetentním rozhodováním odpovědných institucí v minulosti, ale zejména nevyhovujícím stavem legislativy, která se týká přípravy staveb (posuzování staveb z hlediska vlivu na životní prostředí, nevyhovující pravidla účasti veřejnosti v procesu schvalování, nevyhovující stavební zákon atd.). Zásadně se projevuje absence systémového přístupu k financování dopravní infrastruktury a dlouhodobého plánování. „Příprava staveb musí začít několik let před plánovanou realizací. Již nyní se musí připravovat stavby, které bude potřeba realizovat po skončení Operačního programu 2 (2014–2020). S tím souvisí i potřeba systémového řešení financování po skončení OPD 2, kdy České republice zbydou pouze národní zdroje, které nebudou dostatečné. Čas pro řešení se krátí,“ doplňuje Petr Svoboda.

I když se naštěstí investoři nevrátili k dřívější praxi, kdy stavbaře nutili asfaltovat za velmi nízkých teplot, nepodařilo se plně využít teplotně příznivé měsíce. Z grafu č. 2 jasně vyplývá, že od dubna až do konce října byla v každém měsíci produkce asfaltových směsí nižší než v roce předchozím a nedařilo se ani posunout hlavní stavební sezónu na silnicích ještě více na jarní měsíce. Z grafu 3 je jasně vidět rychlý nástup zimních teplot na podzim roku 2016. Asfaltových směsí se ale vyrobilo v chladnějších měsících poměrně dost.

Graf 2: Výroba asfaltových směsí v jednotlivých měsících v letech 2015–2016

Graf 3: Porovnání výroby asfaltových směsí s průměrnou teplotou v roce 2016

Pro zlepšení celkové situace v budování dopravní infrastruktury je podle SVS klíčové zlepšení legislativy a odstranění složitých byrokratických postupů, zejména v procesu přípravy staveb. S tím souvisí i potřeba koncepčního řešení kompetencí jednotlivých ministerstev, které se stavebnictvím zabývají. To, že dnes do stavebnictví „mluví“ minimálně pět ministerstev, začíná být neúnosné. „Potřebujeme systémový přístup k dopravní infrastruktuře. Jinak budeme neustále dokola řešit ty samé problémy a naše silniční a dálniční síť bude trpět,“ shrnje Petr Svoboda.

tisková zpráva SVS