Dne 20. listopadu 2007 byla slavnostně zahájena další
koridorová stavba z Bystřice nad Olší na hranice se
Slovenskem. Zahajovaný úsek výstavby měří sice jen necelých
20 km, ale na stavbaře čeká náročný terén Beskyd.
Trať je součástí III. tranzitního železničního koridoru Mosty
u Jablunkova (státní hranice) – Dětmarovice – Ostrava hlavní
nádraží – Přerov – Česká Třebová – Praha – Plzeň – Cheb – státní
hranice s Německem. Stejně jako u ostatních koridorových
tratí i zde je důvodem optimalizace zvýšení nejvyšší traťové
rychlosti ze současných 100 až na 160 km/h., zlepšení traťové třídy
zatížení (D4 UIC) a prostorové průchodnosti (ložná míra UIC
GC). Budovaný úsek je od km 286,539 do km 305,807
a leží v něm tři železniční stanice – Mosty
u Jablunkova, Jablunkov-Návsí, Bystřice nad Olší – a tři
zastávky – Mosty u Jablunkova zastávka, Bocanovice
a Hrádek ve Slezsku.
u Jablunkova (státní hranice) – Dětmarovice – Ostrava hlavní
nádraží – Přerov – Česká Třebová – Praha – Plzeň – Cheb – státní
hranice s Německem. Stejně jako u ostatních koridorových
tratí i zde je důvodem optimalizace zvýšení nejvyšší traťové
rychlosti ze současných 100 až na 160 km/h., zlepšení traťové třídy
zatížení (D4 UIC) a prostorové průchodnosti (ložná míra UIC
GC). Budovaný úsek je od km 286,539 do km 305,807
a leží v něm tři železniční stanice – Mosty
u Jablunkova, Jablunkov-Návsí, Bystřice nad Olší – a tři
zastávky – Mosty u Jablunkova zastávka, Bocanovice
a Hrádek ve Slezsku.
Součástí stavby je i přestavba tunelu mezi stanicí Mosty
u Jablunkova a zastávkou Mosty u Jablunkova se dvěma
samostatnými tunelovými tubusy pro jednotlivé traťové koleje. Trať
je vedena v obtížných směrových a výškových podmínkách
a násypy jsou místy až 15 m vysoké. Úsek je veden
většinou na stávajícím drážním tělese, které se vzhledem ke své
137leté historii stalo již nedílnou součástí krajiny. Ze své
původní trasy vybočuje na rozhraní katastrů Jablunkova
a Návsí, kde je nutno zvětšit poloměr oblouku trati,
a novou polohu bude mít drážní těleso v délce cca
3 km také v obci Hrádek ve Slezsku z důvodu nového
průtahu silnice I/11. V optimalizovaném úseku se nachází
15 úrovňových přejezdů. Jedná se většinou o křížení
s místními a účelovými komunikacemi, pouze
v zastávce Bocanovice se trať kříží se silnicí III. třídy.
Trať je dvoukolejná a elektrizovaná. V rámci optimalizace
bude vedle nezbytných úprav železničního spodku a svršku
rovněž renovováno trakční vedení, které již nevyhovuje současným
požadavkům, dále zabezpečovací zařízení, rekonstruováno bude 22
mostů a k tomu 4 nově postaveny, vyroste 5 nových
podchodů, 6 lávek a řada dalších prvků, jako přístřešky pro
cestující, protihlukové stěny atd. Všechny železniční stanice
a zastávky budou vybaveny zvýšenými nástupišti (550 mm
nad temenem kolejnice) pro pohodlnější nástup a výstup.
Samozřejmostí budou také bezbariérové přístupy pro osoby se
sníženou pohyblivostí a nové informační systémy.
u Jablunkova a zastávkou Mosty u Jablunkova se dvěma
samostatnými tunelovými tubusy pro jednotlivé traťové koleje. Trať
je vedena v obtížných směrových a výškových podmínkách
a násypy jsou místy až 15 m vysoké. Úsek je veden
většinou na stávajícím drážním tělese, které se vzhledem ke své
137leté historii stalo již nedílnou součástí krajiny. Ze své
původní trasy vybočuje na rozhraní katastrů Jablunkova
a Návsí, kde je nutno zvětšit poloměr oblouku trati,
a novou polohu bude mít drážní těleso v délce cca
3 km také v obci Hrádek ve Slezsku z důvodu nového
průtahu silnice I/11. V optimalizovaném úseku se nachází
15 úrovňových přejezdů. Jedná se většinou o křížení
s místními a účelovými komunikacemi, pouze
v zastávce Bocanovice se trať kříží se silnicí III. třídy.
Trať je dvoukolejná a elektrizovaná. V rámci optimalizace
bude vedle nezbytných úprav železničního spodku a svršku
rovněž renovováno trakční vedení, které již nevyhovuje současným
požadavkům, dále zabezpečovací zařízení, rekonstruováno bude 22
mostů a k tomu 4 nově postaveny, vyroste 5 nových
podchodů, 6 lávek a řada dalších prvků, jako přístřešky pro
cestující, protihlukové stěny atd. Všechny železniční stanice
a zastávky budou vybaveny zvýšenými nástupišti (550 mm
nad temenem kolejnice) pro pohodlnější nástup a výstup.
Samozřejmostí budou také bezbariérové přístupy pro osoby se
sníženou pohyblivostí a nové informační systémy.
Trať prochází v km 286,534–293,930 a v km
295,580–306,800 chráněnou oblastí přirozené akumulace vod (CHOPAV)
Jablunkovsko. V úseku 393,930–395,580 pak trať prochází po
hranici mezi dvěma CHOPAV – Jablunkovsko a Beskydy.
S trasou železnice je více méně shodná i hranice
navrhovaného přírodního parku Slezské Beskydy, a to od státní
hranice až po km cca 307,750, kde se hranice parku od trati
odklání severním směrem. To klade zvýšené nároky na výstavbu
z hlediska ochrany životního prostředí.
295,580–306,800 chráněnou oblastí přirozené akumulace vod (CHOPAV)
Jablunkovsko. V úseku 393,930–395,580 pak trať prochází po
hranici mezi dvěma CHOPAV – Jablunkovsko a Beskydy.
S trasou železnice je více méně shodná i hranice
navrhovaného přírodního parku Slezské Beskydy, a to od státní
hranice až po km cca 307,750, kde se hranice parku od trati
odklání severním směrem. To klade zvýšené nároky na výstavbu
z hlediska ochrany životního prostředí.
Investorem stavby, jejíž celková hodnota je 5 mld. Kč, je
Správa železniční dopravní cesty. Finance poskytl Státní fond
dopravní infrastruktury a protože se jedná o projekt
podporující modernizaci transevropské dopravní sítě v rámci
priorit operačního programu Doprava na léta 2007–2013, bude podána
žádost Evropské komisi o spolufinancování z Fondu
soudržnosti EU.
Správa železniční dopravní cesty. Finance poskytl Státní fond
dopravní infrastruktury a protože se jedná o projekt
podporující modernizaci transevropské dopravní sítě v rámci
priorit operačního programu Doprava na léta 2007–2013, bude podána
žádost Evropské komisi o spolufinancování z Fondu
soudržnosti EU.
Identifikační údaje stavby:
Název stavby: Optimalizace trati st. hr. SR – Mosty
u Jablunkova – Bystřice n. Olší
u Jablunkova – Bystřice n. Olší
Délka úseku: 19,268 km (km 286,539–km 305,807)
Termíny výstavby: zahájení – říjen 2007, ukončení – prosinec
2011
2011
Doba výstavby: 51 měsíců
Projektant: SDRUŽENÍ MORAVIA CONSULT Olomouc, a. s.,
SUDOP PRAHA, a. s.
SUDOP PRAHA, a. s.
Zhotovitel: Sdružení SRB, zastoupené společnostmi Subterra,
a. s. (vedoucí účastník sdružení), OHL ŽS, a. s.,
a TCHAS, spol. s r. o.
a. s. (vedoucí účastník sdružení), OHL ŽS, a. s.,
a TCHAS, spol. s r. o.
tisková zpráva
Nejnovější komentáře