Projekty

Tunel Blanka se otevře 2. prosince, kdy začne zkušební provoz

Tunelový komplex Blanka se otevře 2. prosince. Na termínu zahájení zkušebního provozu se Praha dohodla s dodavatelem technologií, firmou ČKD Praha DIZ, která dosud trvala na dubnu 2015. Na dotaz ČTK to řekl náměstek primátora Jiří Nouza (TOP 09). 

Klíčová a taky hojně kritizovaná stavba měla původně řidičům začít sloužit v roce 2011. Politici termín několikrát odložili, první motoristé jím tak nakonec projedou v den, kdy slaví Blanka svátek. Nejdelší tunel v Česku bude stát 36,9 miliardy Kč. Proti plánu se prodražil o šest miliard. Už v noci z 5. na 6. října otevře Trojský most, který je součástí komplexu.

„Jsem nesmírně rád, že po všech peripetiích můžeme Pražanům konečně sdělit termín, kdy bychom chtěli ve zkušebním režimu zprovoznit Blanku,“ uvedl Nouza. „Vše je samozřejmě podmíněno úspěšným testováním technologické části, bezpečnostních systémů a převzetím díla investorem stavby,“ doplnil. Jak dlouho potrvá zkušební provoz, neuvedl. Kolaudace stavby je ovšem podmíněna dokončením vnějšího okruhu Prahy, která je v nedohlednu.

Stavbu tunelového komplexu, kterou naplánovalo někdejší vedení města v čele s Pavlem Bémem (ODS), provází řada problémů a nesrovnalostí. V průběhu stavby totiž vznikly miliardové vícenáklady a Praha si nevěděla rady s jejich proplacením. Spor se stavební firmou Metrostav na začátku letošního roku skončil u rozhodčího soudu. Podle nařízení soudu měl Metrostavu dostavět tunel do konce září a Praha zaplatit pět miliard. Podle vedení města tím arbitři zlegalizovali platby, které vznikly nad rámec původních smluv, a zároveň odblokovali stavbu, kterou Metrostav loni pozastavil.

Stavaři 30. 9. v souladu s výrokem soudu stavební část díla dokončili. Praha od nich podle Nouzy začne stavbu přebírat. „Půjde o postupný proces, přebírat budeme 850 stavebních objektů,“ vysvětlil. Práce na klíčové dopravní stavbě tím ale nekončí. Zbývá vyzkoušet bezpečnost provozu tunelu a funkčnost technologií.

Tunel je osazen světelnou signalizací, tabulemi a bezpečnostními systémy, včetně požárních a kouřových čidel. Technologie jsou prostřednictvím řídicího systému ovládány dispečery ze strahovského velína. Stavební dělníci pouze dokončovali poslední drobné práce, mimo jiné dláždili chodníky u výjezdů z tunelu nebo myli obklady. Podle Ludvíka Šajtara ze společnosti Satra, která je projektantem stavby, zbývají bezpečnostní zkoušky. Ty ověří funkčnost technologií. Šajtar řekl, že v podobné tunelové stavbě se dá ročně očekávat 250 až 260 mimořádných událostí, tedy nehod a požárů.

Mluvčí Metrostavu řekl, že firma 30. 9. odpoledne oficiálně předala Praze Trojský most. Jeho zprovoznění tak patrně nic nestojí v cestě.

Kvůli neproplaceným fakturám vede Praha arbitráž i se správcem stavby, firmou Inženýring dopravních staveb (IDS). A kvůli dluhům hrozila městu zastavením prací a žalobou i firma ČKD Praha DIZ.

Minulé vedení města v čele s Bémem tvrdilo, že náklady na stavbu tunelového komplexu budou 21 miliard korun. Podle současného vedení města ale už tehdy muselo být politikům jasné, že za takovou částku není možné tunel vybudovat. Před volbami v roce 2010 už podle TOP 09 věděli, že náklady za stavbu, technologie, geodetické práce a výkupy pozemků budou kolem 31 miliard.

Stavba tunelového komplexu začala v roce 2007. Blanka měří přes šest kilometrů. Navazuje na Strahovský tunel a končí mostem v Troji.

Výběr dat, která byla v minulosti zmiňována jako termín otevření tunelového komplexu Blanka:

Polovina 90. let – Praha se rozhodovala mezi třemi variantami severozápadní části městského okruhu pod názvy Dana, Hana a Blanka. Přednost dostala Blanka, do územního plánu byla zařazena v září 1999, tehdy ještě bez konkrétního termínu otevření.

26. září 2006 – Radní vybrali vítěze tendru na výstavbu Blanky. Stal se jím Metrostav, práce začaly na jaře 2007, hotové měly být do října 2011.

Listopad 2009 – Společnost IDS, jež řídí pro město výstavbu Blanky, přiznala, že se budování celého komplexu o 13 měsíců zpozdí. Termínem otevření měl být prosinec 2012.

9. srpna 2011 – Náměstek primátora Karel Březina (ČSSD) řekl, že tunel by měl začít fungovat v první polovině roku 2014 (později se objevil termín 1. května 2014). Důvodem odložení byly finanční potíže města.

Duben 2014 – Během arbitráže mezi Prahou a Metrostavem, která rozhodovala o placení za komplex Blanka, se objevil jako možná termín dokončení konec léta 2014. Později se neoficiálně hovořilo o začátku října (tedy ještě před komunálními volbami, jež se budou konat 10. a 11. října).

Červen 2014 – Dodavatel technologické části tunelu, firma ČKD Praha DIZ, v dopise magistrátu uvedla, že nestihne do podzimního termínu práce v tunelu termínu dokončit. Začátkem července potvrdil odklad i náměstek primátora Jiří Nouza (TOP 09), jako termín otevření byl poté zmiňován duben 2015.

15. srpna 2014 – Náměstek primátora Nouza řekl, že 6. října se autům a tramvajím otevře alespoň Trojský most, který je součástí tunelového komplexu Blanka.

30. září 2014 – Náměstek Nouza oznámil, že komplex Blanka se otevře 2. prosince (na svátek Blanky). Na termínu zahájení zkušebního provozu se Praha dohodla s ČKD Praha DIZ.

zprávy ČTK