První auta včera jela po novém obchvatu obcí Zvole a Vlachov na Šumpersku, jehož stavba stála zhruba miliardu korun. Tříkilometrová přeložka silnice I/44 výrazně sníží hustotu dopravy v obou obcích, kterými dosud denně projíždělo až 15 000 aut. Většinu nákladů na stavbu obchvatu pokryla dotace z evropských fondů.
Hustý automobilový provoz dlouhá léta ohrožoval obyvatele Zvole i Vlachova. Lidé měli velký problém frekventovanou silnici přejít, aby se dostali do školy, obchodu či na úřad. „Mně osobně ráno trvalo vždy deset až patnáct minut, než se mi podařilo mezi auty proniknout na druhou stranu,“ podotkl starosta Zvole Josef Najman.
U původní silnice I/44 v obcích Vlachov a Zvole nebylo možné kvůli nedostatku místa vybudovat odstavné pruhy ani chodníky. Tím docházelo k ohrožení bezpečnosti chodců a cyklistů. Mimo obce byla silnice vedena v mírně zvlněném terénu v trase s malými výškovými a směrovými poloměry. Z tohoto důvodu se zde tvořily kolony vozidel a v případě předjíždění vzniklo nebezpečí havárie z důvodu nedostatečných rozhledových délek, upozornil mluvčí Ředitelství silnic a dálnic ČR Jan Rýdl.
Stavba přeložky byla kvůli majetkoprávním sporům složitá. „Měli jsme tady občany, kteří nechtěli prodat svoji půdu pod novou silnicí. Trvalo 11 let, než se vše podařilo vyřešit,“ dodal Najman.
Podle hejtmana Olomouckého kraje Jiřího Rozbořila je zprovozněný obchvat obcí Zvole a Vlachov největší dopravní stavbou v kraji. Podle něj je nyní třeba urychlit přípravu stavby další části této klíčové silnice mezi Vlachovem a Mohelnicí a napojení silnice na obchvat kolem Zábřehu.
zpráva ČTK
Nejnovější komentáře