Praha opět odložila termín zprovoznění tunelu Blanka. Musí vyměnit větší množství poničených kabelů technického zabezpečení. Nový termín otevření není znám. Novinářům to řekl náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD).
Kabely byly poškozeny přívalovým deštěm a vlhkým prostředím tunelu, se kterým miliardové smlouvy s dodavatelem technologií nepočítaly. Jak dlouho práce potrvají, kolik kabelů bude třeba vyměnit a kolik to bude stát, město nedokáže říct. Tunel Blanka, který je důležitou součástí vnitřního okruhu Prahy, vyjde na asi 37 miliard korun.
„Kabely, které byly vystaveny vodě, nejsou schopny provozu a musí dojít k jejich výměně,“ řekl po kontrole stavby Dolínek. Na programu je jednání s pojišťovnami, v pátek se naplno rozjedou debaty se stavební firmou Metrostav, s dodavatelem technologií, firmou ČKD Praha DIZ a správcem stavby, firmou Inženýring dopravních staveb (IDS). Řešení situace by podle náměstka měla Praha znát v řádu hodin.
Na dotaz, kolik kabelů bude třeba vyměnit, zatím město přesnou odpověď nemá. „Původně se počítalo s některými částmi kabelů, teď to vypadá na celé paprsky velkých úseků,“ řekl. Půjde prý o desítky miliónů korun. Podle zdrojů ČTK by se ale náklady mohly vyšplhat na stovky miliónů. Kdo výměnu zaplatí, není jasné. Náměstek ale nevyloučil, že by si město při případné výměně připlatilo na lepší a odolnější kabely.
Dnešní „ostrá“ debata se zástupci firmy ČKD Praha DIZ se podle Dolínka vedla mimo jiné o tom, zda technici kabely instalovali do zcela suchého prostředí, nebo zda některé z nich umístili do tunelu až po povodni v létě roku 2013. Stavba totiž tehdy nebyla dokončena, na vnější izolační vrstvě chyběly poklopy a do tunelu se dostalo tolik přívalové vody, že vytvořila vodní hladinu, kterou bylo nutné odsát a vysušit. ČKD Praha DIZ podle něj zároveň tvrdí, že se průsaky v tunelu objevily ještě před povodní. To ale Dolínek popírá. Opírá se přitom o garanci projektanta. „Jsme připraveni toto doložit,“ doplnil. Vyjádření firmy se ČTK nepodařilo sehnat. S novináři dlouhodobě nekomunikuje.
Dolínek dodavatele vyzval k tomu, aby vypracovali nový harmonogram, podle kterého by měl být tunel dokončen a stanoveno datum otevření. Původně totiž měly firmy dílo předat 21. února. „Zhotovitelé nezvládli naplnit harmonogram, který si sami stanovili,“ tvrdí Dolínek. Podle některých informací ČTK ve smlouvách mezi Prahou a dodavateli žádné lhůty pro dokončení díla stanoveny nejsou.
Stavbu tunelu Blanka, kterou zadala někdejší politická garnitura pod vedení primátora Pavla Béma (ODS), provází řada problémů. Město několikrát odložilo termín otevření, který byl původně stanoven na rok 2011. V průběhu let se stavba prodražila minimálně o šest miliard korun. Rozhodčí soud řešil spory Prahy s Metrostavem o miliardové částky. Pokračuje soudní pře se správcem stavby, firmou Inženýring dopravních staveb (IDS).
zpráva ČTK
Nejnovější komentáře