Informace výrobců

Systém rozmrazování vagónů pro Elektrárny Nováky se sálavými panely ECOSUN

Článek informuje o zkušenostech s nasazením sálavých panelů ECOSUN od firmy Fenix Jeseník při řešení systému rozmrazování vagónů pro Elektrárny Nováky. Materiál vznikl na základě podkladů Ing. Zdeno Boška, obchodního ředitele Austyn International. Tato společnost pracuje v oblasti ohřevu průmyslových objektů a materiálu s cílem optimalizace energetických provozních nákladů. Předmětem dodávek jsou rekonstrukce nebo návrh a realizace nových systémů ohřevu s maximálním důrazem na nízké provozní náklady nového nebo rekonstruovaného systému a rychlou návratnost investice. 

Úvodní požadavky investora Slovenské elektrárny, a. s., na nový systém rozmrazování vagónů pro Elektrárny Nováky byly náročné a nekompromisní zejména stran rychlosti rozmrazování a ochrany vagónů před poškozením. Jejich nedodržení by mohlo znamenat vážné poškození samotných vagónů nebo jejich rotačních částí. Nesplnění požadovaného časového faktoru rozmrazení by zase při nepříznivých klimatických podmínkách ohrozilo výkon nebo chod elektrárny. Základem řešení byly zkušenosti společnosti Austyn International s využitím přenosu energie infračerveným sáláním, volba vhodného teplotního gradientu ohřívaného kovového povrchu vagónů a výběr vhodného výkonného zařízení na ohřev. Řídicí systém AGS je vlastním produktem společnosti Austyn International.

Z praxe ohřevu budov byl převzat princip inteligentního řízení, na základě kterého řídicí systém AGS pracuje jako odmrazovací automat. Po vstupu vagónů do prostoru ohřevu řídicí systém vypočítá bez účasti obsluhy dobu rozmrazení dané soupravy a po splnění předepsaných bezpečnostních úkonů pověřená obsluha vzdáleným přístupem potvrdí začátek rozmrazování. Po úvodních zkouškách byly jako element ohřevu vybrány sálavé panely typu ECOSUN od výrobce elektrických topných systémů FENIX GROUP. Panely byly posuzovány podle efektivity transformace elektrické energie na infračervenou, podle povrchové teploty aktivní plochy, schopnosti rovnoměrného emitování sálání do prostoru a odolnosti vůči nepříznivým podmínkám – práce v mokrém prostředí s kapající nebo dokonce krátkodobě tekoucí vodou. „Z hlediska regulace ohřevu jsme posuzovali vlastnost tepelné inerce těchto zařízení, která by umožnila regulačnímu systému ‚měkkou‘ a plynulou regulaci teploty v topných sekcích. Splnění námi stanovených požadavků, certifikovaný špičkový parametr emisivity a v neposlední řadě i schopnost výrobce poskytnout dostatečně dlouhou garanční lhůtu pro náročné pracovní prostředí v rozmrazovacím tunelu znamenalo potvrzení výběru těchto zařízení,“ uvedl Ing. Zdeno Boška, obchodní ředitel firmy Austyn International.

Infračervený monitoring povrchu vagónů během zkušebního provozu a zkušební rozmrazování během prvních měsíců provozu potvrdily očekávané rovnoměrné pokrytí povrchu vagónů infračerveným energetickým tokem z těchto zářičů a zároveň dosažení požadovaného gradientu teploty na povrchu vagónů až 50 °C. Díky tomu byla dosažena ochrana kritických míst na povrchu vagónu před přehřátím a zároveň mohla být v požadovaném čase přenesena energie na rozmrazení zmrzlého nákladu. Realizované řešení je unikátní a v zemích EU žádné obdobné instalováno nebylo. Takový způsob elektrického infračerveného ohřevu se podle zjištěných informací dosud používal hlavně v USA, avšak s použitím výkonově jiných zdrojů sálání, majících za následek časté poškozování povrchu vagónů. Díky navrhované koncepci, použitým komponentům a řízení procesu se dosáhl systém mimořádně úspory energie a potvrdila se bezpečnost pro povrch vagónů a jejich ložiskové komponenty.

Panely Fenix ECOSUN pro ohřev vagónů v Elektrárnách NovákyPanely Fenix ECOSUN pro ohřev vagónů v Elektrárnách Nováky

Po vyhodnocení výsledků první sezóny můžeme konstatovat, že spotřeba energie klesla více než 30násobně (!) ve srovnání s původním systémem rozmrazování horkým vzduchem.

Současně byla zaznamenána lepší rovnoměrnost rozmrazení materiálu na celém povrchu a v celém objemu rozmrazovaných vagónů. Takto realizovaný systém ohřevu navíc odstranil nutnost plánovaného zateplování využívaných budov – reálná návratnost nákladů by byla daleko za hranicí proveditelnosti investice. Příklad realizace rozmrazovacího tunelu a jiných realizovaných systémů využití infračerveného ohřevu jednoznačně potvrzují, že jsou svými technickými parametry a ekonomickými výsledky nejvýhodnějším variantou tohoto typu ohřevu.

podle podkladů firmy Fenix Jeseník