Tramvaje začaly vozit cestující po nové trati spojující centrum Olomouce se sídlištěm Nové Sady. Stavba tramvajové trati, která byla uvedena do provozu s několikaměsíčním předstihem, začala v dubnu a stála zhruba 280 miliónů korun.
Na lidnaté sídliště Nové Sady dosud zajížděly pouze autobusy MHD a tramvaje mají dopravní obslužnost této městské čtvrti výrazně zlepšit. Radnice už připravuje stavbu další části, která prodlouží trať dál do nitra sídliště Nové Sady.
První etapa dvoukolejné trati, která spojuje tržnici s Roosveltovou ulicí a končí na ulici Trnkově, měří 1,4 kilometru a její dokončení bylo původně plánováno na jaro příštího roku. Stavebním firmám se nakonec podařilo trať postavit v kratším čase. Radnice na projekt dostala dotaci z programu švýcarsko-české spolupráce, která pokryla více než polovinu celkových nákladů na stavbu trati.
Tramvaje by po nové trati měly ročně přepravit zhruba milión cestujících. Celkem bude každou hodinu jezdit z konečné zastávky Trnkova šest spojů tramvajových linek číslo 3 a 5, v průměru jeden za deset minut. Dopravní podnik města Olomouce (DPMO) zároveň ukončí provoz náhradní autobusové linky číslo 30, která obsluhovala novou nákupní galerii.
Město už zahájilo přípravu druhé etapy tramvajové trati, která spojení prodlouží o dalších 1300 metrů až po Družební ulici. Výhledově se počítá se stavbou ještě jednoho úseku směrem k Jižní ulici. „Projektová příprava na druhou etapu je už v pokročilé fázi zpracování,“ uvedl Novotný.
O stavbě a financování druhé etapy tramvajové trati by podle primátora mělo rozhodnout nové vedení městě, které vzejde z komunálních voleb příští rok na podzim. „Budoucí politické reprezentaci předáme projekt ve fázi kompletní přípravy, tedy včetně projektové dokumentace a všech potřebných povolení,“ řekl Novotný. Odhadl, že druhá část tramvajové trati by mohla být postavena do tří let. „Uvidíme, jaké v tu dobu budou k dispozici vnější (finanční) zdroje,“ podotkl.
DPMO letos hlavně kvůli zprovoznění této trati pořídil 18 nových či modernizovaných tramvají v celkové hodnotě zhruba 370 miliónů korun. Jejich nákup byl ze 75 procent financován pomocí dotace z Regionálního operačního programu Střední Morava.
Pro novou trať DPMO vyčlenil 14 nízkopodlažních tramvají typu VarioLF plus/o, které mají dveře na obou stranách. „Vozidla byla speciálně vyrobena pro tuto trať, protože nemá na Trnkově ulici smyčku. Jezdit bude deset tramvají a čtyři budou jako technická rezerva pro případ poruchy či nehody,“ řekl ředitel DPMO Vladimír Menšík. Poslední dvě nové tramvaje budou do Olomouce dopraveny příští týden.
zpráva ČTK
Nejnovější komentáře