Zadáním 16. ročníku mezinárodní studenstké architektonické soutěže, pořádané společností Xella CZ, byl návrh koncertní síně pro Plzeňskou filharmonii a ČRo Plzeň.
Základním úkolem soutěže byl architektonický návrh přístavby koncertní síně ke stávající funkcionalistické budově Českého rozhlasu v Plzni a nalezení vhodné vazby kompoziční, hmotové, provozní a dispoziční. Tento záměr vycházel z původní koncepce pozdně funkcionalistického souboru budov Českého rozhlasu z r. 1947 na náměstí Míru v Plzni, postaveného jako jediná budova v ČR přímo pro potřeby rozhlasu, kdy však severní křídlo budovy koncertní síně zamýšlené pro Plzeňskou filharmonii už nebylo dostavěno.
Do soutěže bylo přihlášeno celkem 45 návrhů. Z nich pak odborná porota ve složení Aleš Brotánek (předseda), Ondřej Císler, Radek Dragoun, Tomáš Drdácký, Ľubomír Králik, Ivan Kubík, Zdeněk Levý, Vlado Milunić, Peter Moravčík, Matúš Vallo, Jarek Veselák, Ľubomír Závodný a Lenka Kavalová vybrala ve dvou kolech 10 návrhů pro finále. Tyto návrhy byla jednotlivými členy poroty obodovány a z tohoto hodnocení vzešlo konečné pořadí.
● 1. cena – Tomáš Benák, Marek Harčarík, Marián Lucký (FA STU Bratislava)
Hodnocení poroty: „Návrh čistou architektonickou formou zjednotil nový objem koncertnej sály s existujúcou budovou. Priestorový koncept sály vytvára predpoklady pre vytvorenie akusticky kvalitného koncertného priestoru, dispozične prakticky zorientovaného k existujúcemu nahrávaciemu štúdiu. Horizontála pergoly, levitujúca na subtilných strunách či dráhach kvapiek dážďa tónov definuje aktívnu zónu interiérových a exteriérových aktivit hudobného života. Na jednej strane svojím vysokým rádom vkladá inštitúcii adekvátnu vážnosť, svojím vtipným dizajnom zase ľahkosť príjemnú pre priblíženie hudby širokému spektru recipientov. Návrh je podaný presvedčivou a kultivovanou bielou grafikou, ktorá prostrednictvom typografickej schémy a ručnej skice prezentuje podstatu myšlienky.“
● 2. cena – Róbert Bakyta (SvF STU Bratislava, obr. 2)
„Mezi všemi čtyřiceti pěti návrhy je tento zcela ojedinělý tím, že nepatří do žádné ze skupin podobných návrhů. Autor se rozhodl koncertní sál ze severu podél ulice Klostermannovy z důvodů akustických zasypat hlínou až po střechu. Tímto řešením bylo dosaženo toho, že různé hudební produkce v koncertním sálu nebudou rušeny provozem vozidel v ulici a obytné domy v ulici Klostermannově nebudou hlukově ani vizuálně obtěžovány programem sálu.
Mezi novým koncertním sálem a stávající budovou rozhlasu vznikne nový komorní nástupní prostor, kam bude od parku do foyeru sálu proudit hlavní nápor návštěvníků.
Vysoce hodnotíme skutečnost, že student svoje řešení ověřil na fyzickém modelu, který je rozhodně mnohem průkaznější než velmi často zavádějící dvojrozměrné vizualizace.
Na modelu je také dobře ilustrován princip vzájemného prorůstání zeleně parku na obalení koncertního sálu a naopak směřování společenských aktivit sálu do prostoru parku směrem západním.
Kromě méně vhodného dispozičního řešení dobře umístěného suterénního parkingu nelze velmi zdařilému návrhu vytknout vůbec nic.“
● 3. cena – Peter Panulin, Patrik Uchaľ, Peter Koban (FA ČVUT Praha, obr. 3)
„Návrh představuje zvládnuté monumentální městotvorné gesto odpovídající významu této instituce a pozdvihující i širší kontext města. Autoři si vymezením úzkého pásu mezi Klostermannovou ulicí a parkem na náměstí Míru připravili půdu pro impozantní architekturu, což bezezbytku potvrzují krásné plány a kultivovaná prezentace. Řešení akustiky sálu přesvědčivě odkazuje na současnou podobu ‚shoebox‘ principu akustiky sálu. Dům jako hudební nástroj.“
● Odměny – Matúš Grega-Jakub (SvF STU Bratislava)
„Súťažný návrh ‚prepisuje‘ hudobnú kompozíciu do architektúry, čím z nej tvorí akýsi interpretačný nástroj – FLAŠINET (?) –, s prepisom hudobnej osnovy do osnovy fasády, tvoriacej LATERNU … Zamýšľa sa nad kontextom s mestom, urbanizuje park a veľmi kultivovane, odvážne a zároveň rozvážne vstupuje do dialógu s jestvujúcou budovou rozhlasu. Tak ako synfonická báseň B. Smetanu VLTAVA (z ktorej cituje ) plynie českou krajinou, tak architektonizovaný flašinetový záznam plynie prostredím vonku i dnu …“
– Peter Richtárik (FA STU Bratislava)
„Návrh filozoficky hľadá zhmotnenie základných atribútov hudby. Melódiu, harmóniu, rytmus a dynamiku sa snaží vyjadriť na vonkajšom plášti hmoty haly. Jednoduchý racionálny objem sa pragmaticky primkýňa k jestvujúcej budove rozhlasu: Prenesenie hudobného zážitku do urbanistického nástupu z náměstí Míru navrhuje dvoma signálnymi miestami.“
– Michal VAŠEK (FUA TU Liberec)
„Dům, který má být hudebním nástrojem … Tomu dobře odpovídá podélná jednoznačná forma kompozice vnitřních prostor až po detail grafiky střešních světlíků. Kladně hodnotíme jasně zobrazenou návaznost na stávající objekt ČRo, včetně odpovídajícího předsazení nástupu směrem do parku. Vstupní průčelí má uměřenou velkorysost, samotná krajinářská úprava parku je však poněkud schematická a vyžadovala by dopracování. Přes celkově zvládnutý kontext i měřítko návrhu může být jistou slabinou uzavírání bloku směrem k Čechově ulici či přílišná strohost severního průčelí. Otázky budí také odsunutí kavárny do nejvyššího patra nebo jisté nevýhody lineárně řazené dispozice. Návrh je dobře dokumentován pomocí předloženého modelu a propracovaných výkresů s jasnou grafickou pojednávkou.“
● Cena Plzeňské filharmonie – Tomáš Benák, Marek Harčarík, Marián Lucký (FA STU Bratislava)
● Cena ředitele Českého rozhlasu Plzeň, pana PhDr. Zdeňka Levého – Michal Prášil (FSv ČVUT Praha)
● Cena primátora města Plzně, pana Mgr. Martina Baxy – Matúš Grega-Jakub (SvF STU Bratislava)
● Cena Business Media (časopisy Můj dům, Rodinný dům, Stavba, Materiály pro stavbu) – Peter Panulin, Patrik Uchaľ, Peter Koban (FA ČVUT Praha)
Slavnostní předání cen proběhne v rámci Stavebních veletrhů v Brně dne 12. 4. 2011.
Všechny soutěžní návrhy a podrobné hodnocení poroty jsou k dispozici na www.xella.cz.
mi
Nejnovější komentáře