V červnu by měla začít modernizace železničního uzlu v Ústí nad Orlicí za zhruba dvě miliardy korun. Po jejím dokončení by tudy mohly vlaky projíždět dvojnásobnou rychlostí než dnes, sdělil ČTK mluvčí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Pavel Halla.
Stará nádražní budova, jejíž zachování se podařilo prosadit sdružení Nádraží nedáme!, zůstane stát, její budoucí využití zatím není jasné.
„Cílem stavby je zejména odstranění rychlostního ‚špuntu‘, který v současné době brzdí jinak již kompletně dokončený tranzitní železniční koridor," uvedl Halla. Nyní se ještě modernizuje úsek Praha-Běchovice–Úvaly u Prahy.
Již v březnu byly vykáceny stromy v místech budoucí stavby. Investor za ně musel zaplatit asi 3,5 miliónu korun a má nařízeno vysadit náhradou nové. SŽDC nyní připravuje veřejnou soutěž na zhotovitele stavby. Při modernizaci se narovnají oblouky trati, vymění se nevyhovující most přes řeku Orlici a provedou se další stavební úpravy. To vše ve výsledku umožní zvýšit rychlost až na 140 kilometrů za hodinu, nyní je povoleno maximálně 70 kilometrů za hodinu. Železniční stanice získá také bezbariérové přístupy a nová zvýšená nástupiště pro snadnější nástup a výstup cestujících. Bude také vybavena moderním zabezpečovacím zařízením a informačními systémy.
„Projekt stavby počítá se zachováním současné výpravní budovy, ta je ale jinak nevyužitelná pro umístění technologií ze stavebně historických důvodů a z důvodu památkové ochrany," uvedl Halla. Objekt navíc patří Českým drahám. Nová odbavovací budova nevznikne. Podle Hally bude pouze zastřešen budoucí vstup do prostoru bezbariérové rampy a podchodu, který povede od nové točny autobusu, dál pod tratí až před současný nádražní objekt. „V současné době je spíše otázkou diskuse, zda nebude zastřešení využito například některými dopravci pro umístění automatů na jízdenky," uvedl Halla.
zpráva ČTK
Nejnovější komentáře