Průmysl a obchod

Výdaje na nové silnice a tratě byly loni nejnižší od roku 2004

Investice do dopravní infrastruktury byly loni nejnižší od roku 2004. Celkem na výstavbu nových železničních tratí směřovalo téměř 11 miliard korun, za nové silnice utratilo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) 31,8 miliardy korun. Vyplývá to ze statistik ministerstva dopravy. Nejvíce peněz do nových silnic a tratí za dobu existence České republiky šlo v roce 2008, kdy jejich výstavba spolykala rekordních 73,9 miliardy korun.

Celková letošní výše investic do dopravní infrastruktury zatím není podle ministerstva dopravy definitivně vyčíslena, kvůli snižování rozpočtu resortu a Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) se ale dá předpokládat, že bude nižší než v předchozím roce. Letošní rozpočet SFDI, jehož prostřednictvím protéká většina peněz na nové projekty, zeštíhlil z loňských 61 miliard na letošních 41.
S dalším snižováním prostředků pro výstavbu infrastruktury se ministerstvo dopravy nechce smířit. Podle ministra dopravy Pavla Dobeše udělá resort vše pro to, aby se finanční prostředky SFDI pro příští rok udržely alespoň v letošní výši. Jednat o tom chce s ministrem financí Miroslavem Kalouskem i s premiérem Petrem Nečasem.
Největší problém šetření v dopravním resortu je to, že se prakticky nepřipravují žádné nové stavby, řekl ČTK vedoucí katedry ekonomiky a řízení ve stavebnictví stavební fakulty ČVUT Aleš Tomek. I kdyby v budoucnu dopravní rozpočet zvýšil, může se při trvání současné situace stát, že za tyto peníze nebude co stavět. Rozpočtové škrty nebudou podle něj mít dopad jen na nejbližší roky, ale zanedbání přípravy staveb a výkupů pozemků se promítne do příštích pěti až deseti let, kdy nebude co stavět, varoval Tomek.
Dokončení páteřní sítě dálnic a železnic by pro vládu mělo být základní prioritou, uvedl prezident Svazu dopravy České republiky Jaroslav Hanák. Tím, že dostavba infrastruktury nepokračuje a jsou omezovány výdaje na údržbu, se Česko staví do nezáviděníhodné situaci vůči okolním zemím. Zahraniční investory totiž podle Hanáka vedle kvalifikované pracovní síly zajímá především úroveň dopravní infrastruktury.
 
Celkové investiční výdaje do železniční a silniční infrastruktury v ČR v miliónech korun
 
Rok
1990
1991
1992
1993
1994
1995
1996
1997
1998
1999
2000
2001
Železniční
3287
3330
2047
2404
3142
3897
5507
10 058
10 162
9910
13 200
13 417
Silniční *)
3080
3040
3398
4810
7660
9802
10 537
13 720
14 466
11 886
10 988
10 301
 
Rok
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
Železniční
14 600
13 244
13 137
14 428
13 178
17 003
22 954
19 593
14 245
10 987
Silniční *)
15 971
19 922
32 902
42 137
42 268
41 461
50 962
52 524
43 494
31 799
 
*) údaje za silniční infrastrukturu zahrnují výdaje na dálnice a silnice I., II. a III. třídy
Zdroj: Ministerstvo dopravy
zpráva ČTK