Nové železniční nádraží v Ústí nad Orlicí bude pro cestující otevřeno 16. listopadu. Objekt vybudovala Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) jako součást projektu modernizace železničního uzlu Ústí nad Orlicí. ČTK o tom informoval mluvčí SŽDC Marek Illiaš. Původní nádražní budova uprostřed kolejiště zatím nemá jasné využití.
„Ten den bude zahájen zkušební provoz. Nová výpravní budova bude sloužit pro potřeby cestujících, bude zde umístěn prodej jízdenek, čekárna a sociální zařízení,“ uvedl Illiaš. Budovu budou také využívat jako zázemí provozní zaměstnanci. Výstavba výpravní budovy stála 7,5 miliónu korun.
Historická památkově chráněná budova železničního nádraží v Ústí nad Orlicí bude uzavřena a zakonzervována. České dráhy pro ni po rekonstrukci stanice nemají využití. Nebudou do ní zatím investovat, jen zajistí dohled a běžnou údržbu. V budoucnu by ji měla převzít SŽDC. Podle dřívějších úvah by v objektu časem mohl být umístěn celý archiv SŽDC. Ústecká radnice by ráda v budově viděla čekárnu a restauraci. S vlastním návrhem přišli také železniční modeláři, prostory by jim mohly sloužit pro klubovou činnost i stálou expozici modelů a kolejišť.
Nádraží v Ústí nad Orlicí z roku 1874 patří k nejstarším staničním budovám v Česku. Vzniklo podle návrhu architekta Rudolfa Freye. Budova na půdorysu písmene H s kamennými římsami je postavená z režného zdiva, horní podlaží jsou z méně obvyklého hrázděného zdiva. Je zajímavá mimo jiné tím, že je průchozí, aby mohli výpravčí i cestující procházet na obě strany kolejiště. Tím, že stojí uprostřed kolejí a není k němu přístup autem, pouze podchodem, není vhodné pro komerční účely.
Modernizace železničního uzlu Ústí nad Orlicí, který leží na hlavní koridorové trati z Prahy na Moravu, umožní průjezd vlaků rychlostí až 160 kilometrů v hodině. Stavba za zhruba 1,5 miliardy korun začala v březnu 2013, ukončení celého projektu je naplánováno na březen příštího roku.
zpráva ČTK
Nejnovější komentáře