Legislativa

Mezirezortním připomínkovým řízením prochází připravovaná novela autorizačního zákona

Připomínky ČKAIT v mezirezortním připomínkovém řízení k novele autorizačního zákona

Na počátku července 2024 projednali zástupci představenstva, představitelé legislativní komise i autorizační rady se zástupcem odboru stavebního řádu MMR magistrem Daňkem připomínky k návrhu velké novely autorizačního zákona předložené tímto ministerstvem. I když návrh vyšel z předchozích jednání se zástupci obou profesních komor, prezentovala ještě k němu ČKAIT ještě 39 připomínek. Protože má novelizace kromě autorizačního zákona (AZ) měnit i stavební zákon č. 283/2021 Sb. (nový stavební zákon či NSZ) a další zákony, některé naše připomínky směřují i k ustanovením nového stavebního zákona a jeho příloh. Níže uvádíme stručný přehled připomínek, o kterých povede ještě Komora s Ministerstvem další jednání.

  • Doposud nebyl odstraněn deset let překonaný odkaz č. 3 v § 2 AZ na starý obchodní zákoník č. 513/1991 Sb. a tudíž je třeba reflektovat od roku 2014 účinný zákon o korporacích a odkaz aktualizovat.
  • V paragrafu č. 5 mají v seznamu oborů autorizace nastat změny názvů dvou oborů a vypustit jako samostatně existující obor stavby pro plnění funkce lesa (začlení se mezi stavby vodního hospodářství), zatímco dosavadní specializace zkoušení a diagnostika se naopak má oborem stát. Blíže obory a s nimi spojená oprávnění vymezí nově ve spolupráci s Komorou připravovaná vyhláška Ministerstva.  
  • V § 8 se má doplnit maturitní zkouška do požadavků na střední odborné vzdělání, předmětem autorizační zkoušky mohou být také znalosti získané při vzdělání uchazeče. 
  • Ve smyslu §12 odst. 6 je spolupráce s osobou autorizovanou v jiném oboru povinná vždy při přesahu vlastního oboru ve spojení s výkonem činnosti projektanta, stavbyvedoucího či dozoru na stavbě. Na základě připravované vyhlášky o oprávnění jednotlivých AO může AO nabýt oprávnění vykonávat přesahující činnost při těchto činnostech bez spolupráce s dalšími osobami a k tomu směřuje návrh na doplnění paragrafu 12 odst. 6.
  • V souvislosti s výkonem činnosti autorizované osoby při podnikání prostřednictvím právnických osob uplatnila Komora připomínky k paragrafům 14 odst.1, 15b a 15c, které navrhujeme aktualizovat podle téže platné obecné právní úpravy o korporacích.
  • Všechny paragrafy od §17 do § 19a kromě výčtu navrhujeme ve znění spojující vyjmenovaná oprávnění s výslovným uvedením, že se jedná o právo „vykonávat tyto vybrané a další odborné činnosti“.
  • Vykonávání odborných funkcí v orgánech státní správy upraví služební předpisy a protože ČKAIT neuznává výkon státní správy jako praxi, necitovali bychom toto oprávnění ani v autorizačním zákoně.
  • § 24 představenstvo vykonává více organizačních rozhodování nevyčleněných pro výlučnou pravomoc shromáždění delegátů a zřízení pomocných orgánů Komor nemusí být v zákoně uvedeno,
  • § 25 svěřuje úpravu podmínek pro interní volby členů komorových orgánů vnitřním řádům
  • Rozsah praxe pro udělení výjimky se vypustí, jelikož na výjimku není právní nárok a tudíž ji nelze spojovat s vymezeným rozsahem praxe
  • Z §29 navrhla ČKAIT vypustit pozastavení autorizace z pravomocí autorizační rady, protože náleží do kompetence Stavovského soudu ČKAIT
  • Paragrafy o uznávání odborné kvalifikace (UOK) označené 30c) až 30r) uvádějí do souladu uznávání s jeho praxí, kdy se po zkoušce ze znalosti místních právních předpisů a dalších rozdílů mezi kvalifikací získanou v domovské a naší zemi zapíší osoby do seznamu osob s UOK, usazené osoby předtím skládají slib podobně jako při autorizaci
  • V § 34 mají podle znění zpracovaného MMR na podkladě návrhu ČKAIT přechodná ustanovení reflektovat
  • v odst. 2 zavedení nového významu pro kategorii autorizovaný stavitel a umožnit dosud takto označovaným členům ČKAIT volit pro ně vhodné označení vzhledem k rozsahu oprávnění, které mají vykonávat i do budoucna včetně projektování a
  • v odst. 3 změnu názvu oboru TPS na TZB i přechod autorizovaných osob pro stavby pro plnění funkcí lesa do oboru stavby vodního hospodářství, kterému bude vypuštěn dovětek „ a krajinného inženýrství“

V rámci návrhů změn Autorizačního zákona navrhuje ČKAIT i dílčí změny Nového stavebního zákona, z nichž uvádíme ty nejdůležitější:

– Požadujeme, aby změny staveb rodinných domů a rekreačních objektů (např. nástavba a přístavba), kdy se zasahuje do nosných konstrukcí nebo se mění požárně bezpečnostní řešení, projektovaly výhradně autorizované osoby (AO). V současnosti nastává paradoxní situace, kdy rodinný dům musí projektovat autorizovaná osoba (např. bungalov o výměře 80 m2), ale jeho přístavbu a nástavbu (např. RD 15O m2 s pozemním podlažím, dvěma nadzemníma podlažími a podkrovím) již může projektovat i osoba bez autorizace.

– Požadujeme, aby i stavby pro bydlení do 80 m2 (výměnek) musely projektovat také jen autorizované osoby. Opět vznikla neobvyklá situace, kdy např. rodinný dům o stejné výměře musí projektovat autorizovaná osoba, ale úplně stejný dům, jen nazývaný výměnek, již projektovat AO nemusí. Přitom rozdíl je jen v tom, že výměnek musí být funkčně propojený se stavbou RD na témže pozemku.

– Navrhujeme znovuzavedení „dokumentace skutečného provedení stavby“. V praxi byl tento institut často a bez sebemenších problémů užíván a nevidíme žádný důvod k jeho vypuštění.

Převzato ze stránek ČKAIT