Průmysl a obchod

Slovensko omezí najímání subdodavatelů stavebními firmami

Po loňské tragédii při výstavbě dálnice zpřísňuje Slovensko podmínky pro stavební firmy ucházející se o veřejné zakázky v oblasti dopravní infrastruktury. Vítězové tendrů se nově budou muset zavázat, že alespoň polovinu prací na projektu uskuteční vlastními kapacitami, uvedla Národní dálniční společnost (NDS), která v zemi zadává zakázky na budování dálnic a rychlostních silnic.
Omezení prostoru pro subdodavatele by mohlo omezit případy, kdy se firmy při řešení problémů odvolávají na své subdodavatele. NDS upozornila, že nové podmínky se dostanou už do smluv chystaných v souvislosti s nynějšími tendry. Slovensko rozběhlo nebo připravuje veřejné soutěže například na dokončení chybějících úseků dálnice od Žiliny do Košic.
Zmiňovaný úsek dálnice, kde loni v listopadu při pádu podpůrné konstrukce budovaného mostu zemřeli čtyři dělníci, měla na starosti firma Bögl a Krýsl. Společnost si ovšem na práce najala další firmu, která také využila subdodavatele. Vyšetřování tragédie dosud nebylo ukončeno. Podle dostupných informací neštěstí patrně způsobilo použití nevhodného typu podpůrné konstrukce, která se během betonování zřítila.
Najímaní subdodavatelů volily velké stavební firmy údajně proto, aby stlačily náklady a aby v tendrech mohly nabídnou nižší cenu. „Mnohokrát si najímaly subdodavatele, kteří byli ochotni přistoupit na ještě levnější rozpočty, než mají velké firmy," citoval list Sme šéfa svazu slovenských podnikatelů ve stavebnictví Zsolta Lukáče. Firma Bögl a Krýsl uvedla, že s dodržením nového limitu nebude mít na Slovensku problém.
Stavební firmy se na Slovensku už několik let potýkají s nedostatkem zakázek. Slovenské stavebnictví se propadá od propuknutí globální ekonomické krize v roce 2009, obrat se podle dřívějších odhadů nečeká ani letos. Vláda premiéra Roberta Fica před měsícem ohlásila tříletý program investic do dopravní infrastruktury v hodnotě osmi miliard eur (205 miliard korun), kterým chce podpořit domácí ekonomiku.
zpráva ČTK
 

Přidejte komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*