Články, Zajímavá stavba

Polyfunkční centrum vzniklo pod komínem

Historická hodnota areálu, kouzlo architektury v centru města Děčína, potenciál místa, kde do této doby neexistovalo žádné obchodní centrum, daly šanci, že ve spolupráci s architekty zde vyrostl daleko zajímavější objekt nežli bohužel již tradiční „obchodní bedny“, jak jsme si zvykli vídat.

Vaření a výčep piva patřily po řadu staletí k nejvýnosnějším ekonomickým činnostem. Pivovary vznikaly v klášterech, bohatých městech i ve šlechtických sídlech. V době před vynálezem pasterizace se pivo s ohledem na jeho tehdejší krátkou trvanlivost muselo vypít takzvaně „pod pivovarským komínem“. Není proto s podivem, že se architektura pivovarů stala nedílnou součástí mnoha míst naší vlasti. 

Výchozí stav před rekonstrukcíHistorický pohled na pivovar

Základní kámen položil pivovar
Historie pivovaru v Podmoklech, které jsou dnes částí města Děčín, sahá až k přelomu 17. a 18. století. Pivovar nechal tehdy v samostatných Podmoklech postavit hrabě Maxmilián Thun a první várka piva v něm byla vyrobena již roku 1703.

Kvůli stavbě železnice byl roku 1848 areál zbořen a na okraji Podmokel František Antonín hrabě Thun nechal postavit v roce 1849 pivovar nový. Přestože byl areál několikrát rozšířen, zůstal jeho historický vzhled (pozdní klasicismus původních objektů a novorenesanční styl přístaveb z konce 19. století) zachován a je dodnes chráněnou nemovitou kulturní památkou.

Císař, vědec, prezident i ministr

Pro život pivovarských areálů měla podstatný vliv rozhodnutí důležitých osobností. Prvou z nich byl císař Josef II. svým Tolerančním patentem
z roku 1781, kterým mimo jiné rozhodl o rušení mnoha klášterů a tímto i o zrušení mnoha klášterních pivovarů.
Druhou pak byl francouzský vědec Luis Pasteur svou pasterizací, kterou vyvinul v polovině 19. století původně na objednávku francouzského
loďstva k pasterizaci vína. Ta se brzy rozšířila i na pasterizaci piva a umožnila výrazně prodloužit jeho životnost. Tím se podpořilo zásobování na dlouhé vzdálenosti, což mělo za následek zvýšený konkurenční boj, jemuž řada malých pivovarů podlehla.
Třetí osobností byl prezident Dr. Eduard Beneš svými znárodňovacími dekrety z roku 1948, majícími za následek zastavení téměř jakýchkoli investic do pivovarnictví.
Čtvrtou osobností s vlivem na pivovarnický průmysl byl tehdejší ministr financí a místopředseda vlády Václav Klaus v roce 1991, kdy proběhla překotná malá a velká privatizace s často neblahými důsledky pro další osud pivovarnictví. Nicméně pivovarnictví má u nás opravdu tuhý kořínek.
V současné době vzniká, k potěše milovníků tohoto moku, řada malých pivovarů vracejících se k tradici výroby nepasterizovaných piv, konzumovaných opět převážně „pod komínem“.

V roce 1926 pivovar od Thunů odkoupila pivovarská společnost. Po roce 1945 se pivovar jmenoval Severočeské pivovary n.p., závod Děčín, později Pivovary Louny s.p., závod Děčín a Pivovar Děčín s.p. Kolem roku 1930 bylo hlavním vyráběným pivem Bodenbacher Bier, které bylo vyváženo i do Německa.

V novém vzdušném komplexu vyrostlo nejen klasické nákupní centrumDůležitým faktorem bylo zachovat genius loci

Po roce 1945 byly vyráběny pro trh značky Kapitán, Admirál, M.L.A.S.K, Děčan, Bukanýr, Pijavec, Generál a další. Po listopadu 1989 následoval pro pivovary  téměř klasický postup, v roce 1993 byl podnik vydražen a o dva roky později v roce 1995 pak nový vlastník, firma BASH, výrobu piva zastavila. ­Areál­ adaptovala na jiné účely, nicméně zachovala památkově chráněné budovy, ty přesto s ohledem na minimální údržbu začaly chátrat.

V roce 2012 začala z iniciativy Vojtěcha Ryvoly a Martina Krále zcela nová historie podmokelského pivovaru a dne 18. dubna 2014 se podařilo v areálu konvertovaného pivovaru zkolaudovat nové obchodní centrum.

Odvážné řešení
Tak důležité rozhodnutí pro zachování hodnoty historické architektury, nebo alespoň podstatné části, když se obecně traduje, že konverze industriálních objektů na novou funkci, v našem případě na funkci polyfunkčního centra, je s ohledem na výši finálních investičních nákladů velice nejisté.

Každý vlastník opuštěné industriální stavby je odpovědný za její stav. Majitel by spolu s představiteli veřejnosti měl hledat vhodné využití, kterého je ale v daném místě skutečně potřeba. Nové využití industriálního objektu však musí mít ekonomický charakter, jinak je odsouzeno k neúspěchu. 

Manažerem tohoto projektu se stala společnost EDIFICE construction & consulting, architektem Studio acht, jmenovitě Ing. Václav Hlaváček, a dodavatelem BAK Trutnov.

Zachovat ducha stavby
Projekt citlivě komponuje moderně pojatou část klasického obchodního centra s historickým duchem budovy – její nejcennější částí. Hlavním cílem bylo zachování historické budovy v celé vstupní části centra, která tak tvoří jeho dominantu. Připomínkou historie budovy uvnitř je detail zachování původního klenbového průchodu u hlavní pasáže.

Nejzajímavějším „objevem“ jsou sklepní klenbové části pivovaru. Ty pro svou unikátní atmosféru nakonec zůstaly zachovány v původním duchu a využity jsou pro minipivovar spojený s restaurací. Historický objekt vyžaduje zcela specifický přístup nejen ve fázi návrhu, ale i realizace. Nelehké je rozhodování, kterou část historického objektu ještě zachovat a kterou již pojmout nově. Na rozhodování mají vliv například i různé výšky úrovně podlah v původně samostatných částech pivovarského komplexu, samozřejmě mnoho požadavků památkářů, ale hlavně představa architektů o zachování krásy historie a tvrdým požadavkem trhu na jasné moderní centrum s lehkou, otevřenou dispozicí a velkými výlohami, což je na prvý pohled v přímém rozporu s mohutností původních konstrukcí a úzkými vysokými okny.

Dodavatelem stavby byla firma BAK TrutnovStavba nové obchodní pasáže

Krédem architekta bylo, aby z každého místa měl návštěvník centra nejen optický kontakt na historické objekty, ale i pocit, že je pořád ve starém pivovaru. Raritou historických objektů jsou například čtrnáctimetrové vazné trámy i historický krov z roku 1864 signovaný Adolfem Keiserem. Do interiéru obchodní galerie byl začleněn i padesátimetrový cihlový komín. A zachována byla i historická brána z konce 19. století, mistrovský kousek secesních architektů, symbolické spojení historie se současností. 

Slovo manažera projektu 

Tomáš Fetters, ředitel oddělení developmentu a cenového řízení společnosti EDIFICE construction & consulting: Z pozice manažera projektu
bylo pro naši společnost výzvou skloubit myšlenku nového využití a ekonomickou výhodnost záměru pro investora. V přípravné fázi jsme zpracovali komplexní finanční model projektu, který jsme ladili z pohledu stavebních i ostatních nákladů a také výnosů z nájemného až do té doby, než bylo nalezeno řešení zajišťující požadovaný zisk.

Stejně důležité bylo následné řízení života projektu a jeho průběžné promítání do finančního modelu a hledání způsobů, jak dosáhnout
v počátku vytčené cíle i přes častý výskyt nových podnětů. Za jasně pozitivní považuji to, že se podařilo dodržet stavební náklady, což často vyžadovalo hledání těch správných cest pro vyřešení neočekávaných víceprací.

Jednoznačným úspěchem všech účastníků výstavby je skutečnost, že se podařilo dodržet plánované stavební náklady. Často bylo třeba hledat složité cesty úspor, které vykompenzovaly neočekávané vícepráce, pro konverze industriálních objektů charakteristické.

Řez polyfunkčním centrem

V novém vzdušném komplexu je nejen klasické nákupní centrum. Patří sem třeba unikátní dětské „hopsárium“ nebo malá zoo s domácími zvířaty. Samozřejmostí je v pivovaru také pivo. I k tomu se rozhodli investoři přistoupit originálně. Vaří ho tu známý sládek Kočka pod tradiční děčínskou značkou Kapitán a Admirál. Je zde i kavárna, síť služeb i 420 parkovacích míst. 

Ing. Svatopluk Zídek, Kolegium pro technické památky ČKAIT & ČSSI ve spolupráci s Ing. arch Petrem Topolovským, studioacht.cz

Přidejte komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*