Průmysl a obchod

Stát pro projektanty intenzivně vypisuje soutěže na velké veřejné zakázky, jejich zadávání ale vázne

Projektanti právě připravují nabídky na velké zakázky vypsané státními institucemi v červenci letošního roku. Je jich sice o desetinu méně než loni, zato jejich finanční hodnota je vyšší, v porovnání s červencem 2013 více než dvojnásobná. Například Správa železniční dopravní cesty hledá dodavatele na projekty rekonstrukce několika tratí. Problémem ale zůstává klesající celkový objem už zadaných zakázek, jejich objem klesl za prvních sedm měsíců o 3,2 procenta.

Vyplývá to z nejnovější analýzy zpracované analytickou společností CEEC Research, Komorou administrátorů veřejných zakázek a společností NESS na základě dat uveřejněných na konci měsíce července 2014 ve Věstníku veřejných zakázek.

V červenci letošního roku vypsaly státní instituce o desetinu (9,1 procenta) méně zakázek než ve stejném měsíci minulého roku. Objem plánovaných investovaných peněz ale stoupl více než dvojnásobně, a to na 155 miliónů korun, tedy o 115,1 procenta. Připravovaných projektů je sice méně, jsou ale objemově větší. Například v minulém roce (prvních sedmi měsících) se průměrná cena jedné zakázky pohybovala kolem částky 6,2 miliónu korun. Rok letošní přeje větším výběrovým řízením za průměrných 13,3 miliónu korun. Tedy za částky oproti roku 2013 průměrně více než dvojnásobné. „Stát plánuje výrazný růst investic do stavebnictví – např. ministerstvo dopravy chce pro rok 2015 zvýšit rozpočet SFDI až na téměř 100 mld. Kč. Bez připravených projektů to ale bude obtížné proinvestovat. Proto je aktuálně vidět značnou snahu veřejných investorů dohnat v přípravě projektů výpadek vzniklý v předchozích letech. Problémem, který ale vše brzdí, jsou dlouhé lhůty a komplikovaná výběrová řízení, která se někdy táhnou i více jak rok,“ uvádí Jiří Vacek, ředitel analytické společnosti CEEC Research.

Zvláště aktivní byla Správa železniční a dopravní cesty, která v červenci odstartovala výběrová řízení na revitalizaci šesti úseků stávajících železničních tratí v hodnotách za projekt od 27 do 33,2 miliónů korun. Konkrétně se jedná o úseky mezi Bludovem a Jeseníkem, Opavou východ a Olomoucí, Okříšky a Zastávkou u Brna, Frýdlantem nad Ostravicí a Valašským Meziříčím, Pardubicemi a Ždírcem nad Doubravou, nebo Hradcem Králové, Jaroměří a Trutnovem. Další desetimiliónové částky hodlá organizace utratit za technický dozor při výstavbě tunelu v Ejpovicích nebo za výstavbu nového úseku mezi Mostem a Chomutovem. Na druhé straně, Ředitelství silnic a dálnic v červenci 2014 žádnou novou významnou přípravu výstavby nezahájilo.

V lednu až červenci 2014 bylo ve Věstníku veřejných zakázek zveřejněno 102 nových výběrových řízení pro projektové kanceláře, což ve srovnání s předchozím rokem představovalo téměř poloviční nárůst počtu (o 45,7 procenta). Veřejní investoři si na ně připravili 1,4 miliardy korun, tedy dvakrát více (o 210,3 procenta) peněz než loni.

Zakázky z výběrových řízení vypsaných v minulosti se ale mezi firmy dostávají pomaleji, a jejich zadávání tak vázne. V prvních sedmi měsících, a konkrétně ani v červenci, se počty ukončených soutěží v porovnání s minulým rokem (leden–červenec, červenec) nepohybují v kladných číslech. V červenci klesl počet zadaných zakázek o třetinu (o 34,8 procenta), ve všech sedmi měsících celkem o pětinu (18,4 procenta). V červenci získaly firmy především větší zakázky, protože u objemu byl zaznamenán poloviční nárůst. Hodnota těchto zakázek činila 195 miliónu korun a meziročně vzrostla o 53,9 procenta. Celková hodnota veřejných zakázek zadaných v lednu až červenci 2014 ale činila jen 824 miliónu korun, což je meziroční pokles o 3,2 procenta. Jednou z příčin tohoto poklesu jsou i nadále nízké realizační ceny zakázek, v některých případech až na úrovni dumpingu.

tisková zpráva