V pátek ráno před začínajícími prázdninami bude zprovozněn nový úsek dálnice D3 mezi Táborem a Veselím nad Lužnicí. Do konce roku bude zproštěn od poplatku za dálniční známku.
ČTK to řekla mluvčí ŘSD Nina Ledvinová. Snížená rychlost bude jen v napojení na začátku a na konci tohoto pětadvacetikilometrového úseku, a to do konce listopadu.
„Protože je stavba v předčasném užívání, budou i po zprovoznění probíhat dokončovací práce – osazování zeleně, oplocení či měření hlukové zátěže tak, abych ŘSD mohlo požádat po dokončení prací o vydání kolaudačního rozhodnutí,“ uvedla mluvčí.
Podle mluvčí sdružení zhotovitelů stavby Edity Novotné se termín podařilo splnit jen díky maximálnímu nasazení lidí. „Na průběh výstavby měla již na počátku nepříznivý vliv skutečnost, že v době, kdy jsme zakázku získali, neměl investor (ŘSD) ještě všechna stavební povolení. Staveniště jsme proto přebírali postupně, a to narušilo původní harmonogram prací,“ řekla Novotná ČTK.
Letos pak do výstavby zasáhlo nepříznivě extrémní počasí. Kvůli nezvykle dlouho trvajícím nízkým teplotám nebylo možné zahájit pokládku asfaltových směsí podle původního harmonogramu. Tyto práce mohly být zahájeny až v posledním dubnovém týdnu. Další komplikací pak byly počátkem června intenzivní srážky spojené se záplavami, které nejenže přerušily práce na stavbě, ale způsobily i škody na některých stavebních objektech.
„Na řadě míst došlo k sesuvu ornice, zaplavena byla kanalizace a paty násypů, narušena byla koryta vodotečí. V samém závěru pokládkových prací byli zaměstnanci vystaveni mimořádně těžkým pracovním podmínkám vzhledem k vlně veder. Asfaltová směs měla více než 160 stupňů Celsia a teplota vzduchu překračovala v průběhu dne 35 stupňů,“ uvedla mluvčí. Díky maximálnímu nasazení lidí se ale stavbu podařilo připravit pro předčasné užívání před prázdninami, jak při své nedávné návštěvě staveniště slíbil ministr dopravy Zbyněk Stanjura (ODS).
Stavbu za více než deset miliard korun realizovalo sdružení STRABAG, a. s., Metrostav, a. s., Eurovia CS, a. s., a Inženierské stavby, a. s. Zahájena byla v roce 2009 a byla rozdělena do dvou úseků. Celkem měří přes 25 kilometrů. Součástí stavby je i 42 mostů. Nejdelším je most přes Lužnici měřící 1063 metrů. Stojí v zátopovém území Lužnice, proto byl založen na pilotách. Přemostil silnici E55, železniční trať, údolí řeky a soustavu plynovodů, včetně doprovodných kabelů. Pro každý směr je samostatný most, pravý most má 21 polí a levý 22 polí o proměnném rozpětí 30 až 65 metrů.
Zajímavým stavebním dílem na novém úseku D3 je 554 metrů dlouhý most přes rybník Koberný, postavený metodou letmé betonáže. „Tato metoda umožňuje výstavbu z betonových zárodků na pilíři a tím je minimalizován nepříznivý vliv na stávající přírodní prostředí pod mostem. Most je založen přímo v rybníce na 230 velkoprůměrových pilotách dlouhých až 36 metrů. Při betonáži bylo zpracováno 14 000 metrů krychlových betonu,“ uvedla mluvčí.
Součástí stavby bylo 277 stavebních objektů, mimo jiné deset protihlukových stěn o celkové délce 3,6 kilometru a osm mimoúrovňových křižovatek. Největší jsou u Plané nad Lužnicí a u Žíšova. Při budování úseku bylo vytěženo téměř tři milióny metrů krychlových materiálu. Používán byl do násypů, do aktivní zóny však většinou nebyl vhodný. Pro posledního půl metru plochy vozovky byl proto podle mluvčí používán dovezený materiál z okolních lomů.
V současnosti je v provozu pouze úsek na sever od Tábora k obci Mezno v délce zhruba 15 kilometrů, jeho první část, obchvat Tábora, byla otevřena již v červnu 1991, celý je v provozu od prosince 2007. Stavba části z Tábora do Veselí nad Lužnicí začala v říjnu 2008. Výstavba dalších úseků směrem na České Budějovice, která měla začít již loni, zatím zahájena nebyla. Například stavba úseku mezi Borkem a Úsilným u Českých Budějovic, kde byl novým termínem zahájení letošní červen, je podle českobudějovického primátora Juraje Thomy odložena kvůli veřejné zakázce na dodavatele stavby.
Ještě složitější je situace kolem středočeské části D3 a úseku mezi Českými Budějovicemi a hranicí s Rakouskem. Loni v květnu vláda po letech sporů rozhodla o trase dálnice ve Středočeském kraji (v takzvané západní variantě přes Posázaví). Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) tehdy uvedlo, že územní rozhodnutí bude vydáno nejdříve v roce 2015, pak bude teprve následovat výkup pozemků. U úseku z Českých Budějovic ke státním hranicím do Dolního Dvořiště, označované jako rychlostní komunikace R3, není znám harmonogram výstavby. Přitom dálnice v plánované délce zhruba 170 km (od pražského okruhu na hranice) měla podle slibů politiků již dávno stát nebo být ve vysokém stupni rozestavěnosti.
O stavbě D3 se uvažovalo již v roce 1939. V roce 1963, kdy vznikla základní síť dálnic v Československu, ale v plánu chyběla. Přidána byla až v roce 1987. Rozsah dálniční sítě včetně D3 potvrdila vláda i po vzniku samostatné ČR a součástí strategických plánů je s výjimkou let 1997 až 1999 dodnes. Dálnice D3 je spolu s D8 a částí pražského okruhu R1 součástí 3305 km dlouhé evropská silnice E55 ze švédského Helsingborgu do řecké Kalamaty. Je také zahrnuta do transevropské dopravní sítě (TEN-T).
Výběr údajů o novém úseku D3 z Tábora do Veselí nad Lužnicí:
● délka: zhruba 24 km,
● mimoúrovňové křižovatky: pět – Měšice (u Tábora; částečná rekonstrukce stávající křižovatky), Planá nad Lužnicí, Soběslav, Dráchov, Veselí nad Lužnicí – sever,
● mosty: součástí stavby je 48 mostů, z toho 23 na dálnici
– most přes rybník Koberný – 575 m, u Plané nad Lužnicí,
– most přes Myslkovický potok – 323 m, u Myslkovic,
– most přes Černovický potok – 765 m, u Soběslavi,
– most přes Lužnici – 1063 m dlouhý most přes řeku, železnici a silnici E55 u Veselí nad Lužnicí,
● ekodukty: dva sypané mosty pro zvěř,
● protihlukové stěny: deset staveb o celkové délce 3,6 km,
● cena: 10,5 miliardy korun bez DPH.
zpráva ČTK
Nejnovější komentáře