Autobusové nádraží v Kielcích je díky svému originálnímu tvaru od svého vzniku chloubou města. Jeho několik desítek let dlouhá a bouřlivá historie se konečně uzavřela. Budova ušla dlouhou cestu: od symbolu, přes totální zkázu, až po návrat na pomyslný vrchol. Svůj podíl na tom měla rovněž firma FAKRO. Ale začněme od začátku…
Nádražní budova, stará více než 30 let, prošla v roce 2018 zásadní modernizací. Vzhledem k tomu, že byla zapsána do rejstříku památek, byly požadavky kladené na zhotovitele velmi vysoké a při návrhu rekonstrukce se muselo zohlednit zachování stávajícího, vnějšího tvaru objektu. Musela tedy zůstat i kupole s charakteristickými světlíky. S poptávkou světlíků, které by splňovaly současné požadavky a zároveň reflektovaly ty historické, se na naši společnost obrátili architekti zodpovědní za projekt nového nádraží.
Produktová nabídka FAKRO nezahrnovala takový druh výrobku, ale po mnoha jednáních, návštěvách na stavbě, měsících příprav a konzultací se podařilo navrhnout a následně vyrobit světlíky s odpovídající kvalitou a parametry. Tento projekt byl výzvou pro konstruktéry firmy FAKRO. Vyžadoval totiž individuální přístup k investorovi a vytvoření produktu šitého přímo „na míru“, který by vyhovoval všem zúčastněným stranám a splňoval podmínky přestavby. Ve výsledku bylo vyrobeno 196 světlíků s dobrými tepelně izolačními parametry a rovněž s imitací původních prvků, které prosvětlují nádražní interiér přirozeným světlem. Obdivovat je lze již od srpna 2020, kdy budova začala žít svým druhým životem a od kdy opět slouží cestujícím.
Nyní autobusové nádraží v Kielcích splňuje jak užitné, tak i estetické hodnoty. Stalo se z něj moderní, integrované komunikační centrum bez bariér. Kompletně přestavěná nevšední budova je díky svému charakteristickému tvaru dodnes unikátní nejen v Polsku, ale také v rámci celé Evropy.
Tubusové světlovody FAKRO se ideálně hodí všude tam, kde není možné použít běžná okna, ať už střešní nebo svislá. Mohou být také doplňkovým zdrojem světla, což umožňuje ušetřit náklady na elektrickou energii. Čím více světla dopadá na vnější kopuli světlovodu, tím více světla se přenese dovnitř budovy.
podle podkladů společnosti FAKRO