Projekty

Silničáři letos opraví přes sto kilometrů dálnic, více než loni

Oprav a s nimi spojených uzavírek letos ve srovnání s loňským rokem přibylo. Na letošek naplánovali silničáři opravy 107 kilometrů dálnic. K tomu je ale nutné připočíst i zhruba 36 kilometrů připadajících na rekonstrukci dálnice D1, kterou Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) označuje jako modernizaci.

Loni silničáři na dálniční síti opravovali zhruba stovku kilometrů, 33 kilometrů pak připadlo na úseky modernizované D1. Vyplývá to z informací poskytnutých ředitelstvím silnic.

„Ročně je třeba opravit zhruba pět procent délky sítě, což v dlouhodobém měřítku představuje trvale udržitelný stav vozovek. V aktuálním období přibližně posledních pět let opravujeme výrazně více, protože v minulosti toto pravidlo nebylo dodržováno,“ uvedl mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Studecký.

Vedle rekonstrukce dálnice D1, při které se komunikace rozšiřuje do stran o 75 centimetrů, patří mezi největší opravy posledních let oprava povrchu vozovek dálnic D5 z Prahy do Plzně nebo D2 od Brna k hranicím se Slovenskem. Obě komunikace silničáři postupně rekonstruují několik let, nejdelší opravované úseky nicméně připadly na loňský a letošní rok.

Stavební ruch se projevil na tuzemských silnicích ale hlavně v loňském roce, kdy souvisel nejen s opravami, ale i se stavbou nových úseků, byla totiž poslední možnost dočerpat evropské dotace z předchozího Operačního programu doprava na výstavbu nových silnic. Loni tak byla zahájena například výstavba více než 14 kilometrů dlouhého úseku z Přerova do Lipníku nad Bečvou, nových úseků D3 u Českých Budějovic nebo pokračování R4 u Dubence.

Největší rozšíření dálniční sítě ale nastalo od letošního ledna, kdy přestala platit kategorie rychlostních silnic a dálniční síť se tak administrativně rozrostla o 450 kilometrů. Spolu s tím ministerstvo dopravy rozhodlo o tom, že na části silnic první třídy, které mají čtyři pruhy a jednotlivé jízdní směry jsou od sebe odděleny svodidly, bude možné jezdit až 110kilometrovou rychlostí na místo původních maximálních 90 kilometrů v hodině.

 

Opravy dálnic v roce 2016 – 70,7 km
D1 Rekonstrukce vozovky D1 km 199,3–204,6 vpravo: 5,3
D1 Rekonstrukce CB vozovky D1 km 220,2–229,5 vpravo: 9,3
D2 Oprava AB a CB vozovky km -0,4–3,2 vlevo: 3,2
D2 Rekonstrukce CB vozovky D2 km 9,7–16,2 vpravo: 6,5
D2 Rekonstrukce CB vozovky D2 km 18,4–11,9 vlevo: 6,5
D2 Rekonstrukce CB vozovky D2 km 24,3–18,4 vlevo: 5,9
D2 Oprava AB vozovky D2 km 60,55–56,2 vlevo: 4,3
D5 Oprava AB vozovky v km 11,2-19,7 P: 8,5
D5 Oprava AB vozovky v km 41,8–48,0 P: 6,2
D5 Oprava AB vozovky v km 49,5–40,7 L: 8,8
*D8 Oprava AB vozovky v km 12,120–18,350 P: 6,2
* může se uskutečnit až v roce 2017

Opravy dálnic v roce 2015 – 64 km
D1 Oprava AB vozovky km 9,400–1,275 vlevo, II. etapa: 4,1
D1 Rekonstrukce CB vozovky km 204,6–210,0 vpravo: 5,4
D1 Rekonstrukce CB vozovky km 215,0–210,0 vlevo: 5,0
D1 Rekonstrukce CB vozovky km 199,3–204,6 vlevo: 5,3
D2 Oprava AB a CB vozovky km -0,4–3,2 vpravo: 3,6
D2 Oprava CB vozovky km 28,4–42,7 vpravo: 14,7
D2 Rekonstrukce CB vozovky km 19,2–24,4 vpravo: 6,3
D5 Oprava AB vozovky km 34,05–41,815 P včetně MÚK Žebrák: 7,8
D5 Oprava AB vozovky v km 58, 5–51, 15 L: 7,5
D11 Oprava CB vozovky 13,7–18,0 vpravo: 4,3

Opravy nově klasifikovaných dálnic (dříve rychlostních silnic) v roce 2016 – 36,3 km
D6 od ČS Benzina k MÚK D. Dvory (směr KV-Cheb): 2,6
D6 od estakády–před MÚK D. Dvory,2.úsek: 1,7
D6 před MÚK D.Dvory-MÚK „Y“: 3
D35 LP Olomouc obchvat–Přáslavice: 3
D48 MÚK Horní Tošanovice: 0,9
D56 Ostrava–Frýdek-Místek II.: 5,8
D52 rekonstrukce AB vozovky v km 23,093–27,164: 4,1
D4 Dobříš most 4-022:
D4 Klínec a Kytín LS: 2,8
D4 Jíloviště–Klínec PS: 2,7
D4 EXIT 24 Voznice PS a EXIT 32 Dobříš jih PS+LS (větve): 1
D6 mosty ev.č. 6-011..1 a 6-011..2:
D7 Praha–Knovíz PS I. a II. etapa: 8,7

Opravy rychlostních silnic v roce 2015 – 35 km
R46 Olšany–oprava mostu 46-021..3
R46 LP Brodek u PV–Olšany u PV: 4,1
R46 PP Drysice–Olomouc: 6,6
R35 LP Nemilany: 3
R48 Dobrá–Dobratice, oprava povrchu mostů: 0,7
R52 Rekonstrukce vozovky AB km 9,740–23,093: 13,4
R6 Pavlov–Velká Dobrá PS vybrané úseky: 3,6
R4 Mníšek pod Brdy a Dlouhá Lhota PS: 3,2
R6 přejezdy SDP: 0,3
R7 Knovíz most ev.č. 7-016–rekonstrukce mostu: 0,1
Zdroj: ŘSD
zpráva ČTK