V Plzni oficiálně začala dostavba 3,5 kilometru dlouhého západního okruhu města. Stavba za 1,79 miliardy korun bez DPH naváže na první etapu obchvatu dokončenou před více než pěti lety. Nová dvouproudá silnice, jejíž součástí je mimo jiné most a více než kilometrová estakáda nad nivou řeky Mže, je největší stavbou v historii Plzeňského kraje. Řidiči by po ní měli jezdit za tři roky, řekla při zahájení stavby Marcela Krejsová (ODS), krajská statutární náměstkyně, která je po odvolání hejtmana Josefa Bernarda nejvyšší představitelkou kraje.
Obchvat od Křimické po Karlovarskou třídu, na nějž dá EU 1,54 miliardy korun z programu IROP, odvede část tranzitní dopravy z přetížených tepen procházejících centrem Plzně – Klatovské a Karlovarské třídy. „Bez dotace EU bychom nebyli schopni tak obrovskou akci jako kraj realizovat,“ řekla Krejsová. Dotace je podle ní dosud nejvyšší, jakou IROP v ČR udělil. Až bude celý téměř šestikilometrový okruh hotový, propojí hlavní tahy silnic I/26 na Domažlice a I/20 na Karlovy Vary, spojí plzeňské Severní Předměstí, kde žije 50 000 obyvatel, s průmyslovou, obchodní a univerzitní zónou Borská pole. Zatížení se odhaduje až na 20 000 aut denně. Nejzazší termín pro dokončení stavby je únor 2023.
„Je to jednoznačně největší stavba Plzeňského kraje a zároveň největší stavba všech krajů do této doby. Protože běžně takovéto stavby investuje státní podnik Ředitelství silnic a dálnic. Tady je to naprostá výjimka, že hlavním investorem je krajská správa a údržba silnic (SÚS),“ řekl ČTK hejtmanův náměstek odpovědný za dopravu Pavel Čížek (STAN).
Úsek měří 3456 metrů a zahrnuje několik stavebních objektů – zejména je to estakáda přiléhající k dokončené první etapě. „To bude zhruba 1200 metrů dlouhá mostní stavba. Ve výšce 6,5 až osm metrů bude vozovka na pilířích překonávat záplavové území řeky Mže. Pak bude následovat část, která bude zářezem mířit do kopce na Sylván a končit velkou okružní křižovatkou u hasičské stanice. Jsou tam mosty i biokoridory na přechod zvířat, sjezd do městské části Radčice,“ popsal ředitel krajské SÚS Miroslav Doležal.
Smlouvu s firmami Berger Bohemia a Metrostav, které vyhrály tendr, kraj podepsal na konci dubna a od té doby jim plyne lhůta výstavby 34 měsíců. Zatím v trase vyklidily staveniště, mimo jiné odstranily některé objekty. „Náš cíl je předávat hotové části dříve a celou stavbu dokončit do konce roku 2022,“ uvedl ředitel plzeňské firmy Berger Bohemia Zdeněk Pilík.
Další stovky miliónů korun dá na okruh město Plzeň, hlavně na kanalizační sběrač na Roudné, sjezdy z okruhu a retenční nádrž Vinice, jejíž stavba za 130 miliónů začala v červnu. Magistrát rovněž vykupoval pozemky pod strategickou stavbou.
zpráva ČTK
Nejnovější komentáře