Průmysl a obchod

Dálnici D35 z Opatovic do Časů postaví firmy pod vedením Strabagu

Úsek dálnice D35 Opatovice–Časy v Pardubickém kraji postaví konsorcium vedené firmou Strabag. Vybralo ho v soutěži Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). ČTK to řekl mluvčí ŘSD Jan Rýdl.

„Čekali jsme ještě na lhůtu, jestli se někdo odvolá, ale nestalo se tak,“ uvedl Rýdl.

Podle údajů, které získala Mladé fronta Dnes, nabídlo vítězné konsorcium cenu 3,389 miliardy korun. Soutěže na výstavbu 12,6 kilometru dlouhého úseku se zúčastnili celkem čtyři uchazeči. Tendr se musel opakovat, protože první antimonopolní úřad v květnu 2018 zrušil.

Počátkem prosince loňského roku ŘSD zahájilo výstavbu navazujícího úseku Časy–Ostrov o délce 14,7 kilometru. Podle předpokladů silničářů by vlastní stavba obou úseků mohla začít na jaře s novou stavební sezónou.

Úsek dálnice D35 vzniká v Pardubickém kraji zdlouhavě a komplikovaně. Nejdříve se obtížně hledala trasa nové silnice, nakonec byla zvolena takzvaná jižní varianta. Ani ta však není přijímána bez výhrad, dodnes proti ní protestují některé obce v okolí Litomyšle. První úsek ze Sedlic do Opatovic dlouhý 4,2 kilometru, který je napojením na dálnici D11, byl dokončen v roce 2009. Později stavbaři postupně vybudovali u Opatovic tříúrovňovou křižovatku, jejíž horní patro tvoří napojení přímo na budoucí D35. Zatím však končí v polích.

Dálnice D35 má být alternativou přetížené dálnice D1 při cestě z Prahy do Ostravy. Podle plánů ŘSD by měly být oba úseky dokončeny současně. V budoucnu na ně naváže výstavba dalších částí dálnice D35 v Pardubickém kraji, které se napojí na již hotový úsek mezi Mohelnicí a Olomoucí.

Dálnice D35 má v budoucnosti spojit Liberec, Hradec Králové a Olomouc. Zároveň se má po jejím otevření výrazně ulevit městům a obcím po trase současné silnice první třídy číslo 35, která dnes z velké části slouží tranzitní dopravě. V Pardubickém kraji obejde Vysoké Mýto a Litomyšl. Novou trasu by mohli využívat řidiči jedoucí z Prahy do Olomouce a Ostravy. Jeli by nejdříve po D11, u Opatovic by najeli na D35, po níž by se dostali až do Lipníku nad Bečvou. Tam by se napojili na D1 do Ostravy. Odlehčila by se tak trvale přetížená D1 mezi Prahou a Brnem.

zpráva ČTK

Přidejte komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*