Silniční a železniční mosty v Česku, které byly postaveny v 60. až 80. letech, budou zkontrolovány Ředitelstvím silnic a dálnic a Správou železniční dopravní cesty. Zkontrolována bude zhruba tisícovka mostů. Po jednání se šéfy obou organizací to dnes řekl ministr dopravy Dan Ťok (za ANO). Ke kontrolám vyzval i kraje. Doubský most v Karlových Varech bude místo oprav stržen a nahrazen novým. Most postavený v 60. letech je v horším stavu, než se čekalo, uvedl ministr.
Podle Ťoka je kontrola stavu mostů ze 60. až 80. let složitá, což se projevilo u doubského mostu, u kterého se při rekonstrukci našlo poškození, při původních kontrolách nezjištěné. „Chceme se ujistit, že u těchto mostů není nějaká skrytá vada, která se nedá běžně detekovat,“ řekl ministr.
Zkontrolováno bude asi 400 mostů na železnici a dalších 600 na dálnicích a silnicích. Kontroly se budou zaměřovat především na kanálky, v nichž jsou vedena lana.
K podobné kontrole ministerstvo vyzvalo kraje, které mají na starosti silnice II. a III. třídy. Zaměřit by se podle Toka měly především na mosty nad dálnicemi nebo železnicemi.
Doubský most, který je hlavní spojnicí přes řeku Ohři mezi dálnicí D6 a silnicí na Plzeň, je od letošního dubna kvůli rekonstrukci uzavřen. Uzavírka, která způsobovala značné dopravní komplikace, měla skončit v listopadu.
Karlovarský primátor Petr Kulhánek (KOA) rozhodnutí ministerstva kritizoval. „Připravit rekonstrukci zásadní dopravní spojnice v 21. století tak, že po čtyřech měsících uzavírky přijdu na to, že je most třeba snést a postavit nový, je z mého pohledu naprosto neomluvitelné a někdo v celém procesu zcela zásadně pochybil. Výsledkem bude o rok déle trvající komplikovaná situace v dopravě v této části města a s ní související poškozování komunikací a životního prostředí na dlouhých objízdných trasách,“ uvedl.
Podle Kulhánka je ještě vážnějším problémem nemožnost rekonstrukce Dvorského mostu, která je připravená na rok 2019. Dvorský most nyní slouží jako alternativa k Doubskému, zároveň však stav jeho konstrukce potřebuje urgentní rekonstrukci. Ta měla začít právě v návaznosti na dokončení Doubského mostu.
Kulhánek chce vědět, kdo je za pochybení zodpovědný. Požaduje také zajištění průchodu chodců přes Doubský most do doby, než bude snesen, a následné vybudování lávky pro průchod lidí během rekonstrukce.
V České republice je téměř 18 000 silničních mostů a více než 6750 železničních mostů. ŘSD má na starosti zhruba 5000 mostů, přičemž šest z nich na silnicích 1. třídy je v havarijní stavu. Tyto mosty jsou podle silničářů uzavřeny a budou opraveny nebo nahrazeny novou stavbou. Na železnici není podle železničářů v havarijní stavu žádný most, aktuálně je 361 mostů opravováno. Stát letos na modernizaci mostů uvolní až 1,5 miliardy korun.
zpráva ČTK
Nejnovější komentáře