Brněnští radní vyhlásili soutěž na zpracovatele studie proveditelnosti podzemní kolejové dráhy, takzvaného severojižního kolejového diametru. Novinářům to řekl radní Filip Chvátal (KDU-CŠL). Studie má napovědět, jestli bude lepší vést pod centrem města tramvajovou či železniční trať nebo klasické metro a zda se vůbec stavba ekonomicky vyplatí.
Dráha má stát miliardy korun. Město by ji chtělo spolu s plánovaným novým vlakovým nádražím, které bude u řeky. Podzemní dráha by měla ulehčit zahlcené brněnské dopravě.
Předpokládaná cena zakázky na studii by měla být 12 milionů, dalších 2,5 milion má stát průzkum zaměřený na dopravní napojení a obslužnost města a příměstských oblastí, dva miliony pak bude stát dopravní model. „Konkrétní cíl studie je posouzení, zda je nová kolejová doprava realizovatelná, případně v jaké podobně. Ve hře jsou varianty tramvaje, příměstského vlaku a metra,“ uvedl Chvátal.
Pro město bude jedním ze zásadních ukazatelů, jak se sníží zatížení hlavních tramvajových tratí. „Studie také posoudí vliv diametru na životní prostředí, dopravní chování ve městě a zohlední také množství lidí, kteří by novou možnost využili. Zásadním faktorem bude ekonomické zhodnocení projektu a jeho potenciální vliv na zlepšení dopravní obslužnosti,“ řekl Chvátal.
O podzemní kolejové dráze se v Brně mluví od 70. let minulého století, město si od ní dlouhodobě slibuje rychlejší spojení v severojižním směru a výrazné odlehčení povrchové dopravě, která je v posledních letech ve špičkách přetížená.
zpráva ČTK
Nejnovější komentáře