Bezpečnostní rizika provozovaných komunikací ve městech, obcích i mimo ně se pravidelně vyhodnocují a hledají se preventivní opatření pro snížení nebezpečí nehod. Nejčastější příčinou dopravních nehod je člověk a jeho chování, technický stav a spolehlivost vozidla a třetí v pořadí je stav komunikace a prostředí kolem ní (návrhové prvky, značení, pevné překážky a odvodnění).
Správce silnic a přilehlých komunikací může ovlivnit stav komunikace a také její životnost. Životnost vozovek a stav povrchu ovlivňuje způsob a kvalita výstavby, dopravní zatížení, klimatické podmínky, povrchové vlastnosti obrusné vrstvy. Jedním z důležitých vlivů je i rychlost stékání vody za deště.
Rychlé stékání vody za deště zvyšuje životnost vozovky
Rychlost stékání vody za deště ovlivňuje nejen bezpečnost provozu, ale také délku životnosti povrchu vozovek. Hlavně v obytných aglomeracích, kde je komunikace ohraničena obrubníky, je třeba dbát na dostatečný podélný spád a vzdálenosti silničních vpustí. Pokud to není zajištěno, vznikají mezi jednotlivými vpustmi stojící kaluže. To je nebezpečné pro vznik aquaplaningu, narušení povrchu vozovky a stříkání vody na chodce.
Obrubníkové odvodnění a krajnice bez překážek
Řešení s obrubníkovým odvodněním umožňuje odvést vodu z vozovky nejrychleji, přičemž voda do jednotlivých vpustí vtéká uvnitř obrubníku. Pravidelně umístěná čisticí a kontrolní místa poskytují dostatek možností pro revizi a čistění systému. Vpusti nezasahují do komunikace, takže celá šířka vozovky je zachována pouze pro provoz. Cyklisté se nemusí vyhýbat kanálům, řidiči aut nemusí kličkovat mezi polopropadlými mřížemi. Vpusti a kontrolní místa se dají kontrolovat a čistit z chodníku bez omezení provozu. V kombinaci s monolitickými žlaby jsou bezpečně a elegantně řešeny také vjezdy do dvorů a areálů podél silnic. V místě snížení obrubníku se plynule naváže žlabem a poté opět pokračuje obrubníkové odvodnění RONN Kerb.
Bez kaluží
Voda se dostane ihned do žlabu nejkratší cestou, nevznikají žádné kaluže. Auta nestříkají stojící vodu na chodce, chodníky a budovy. Po dešti vozovka rychle osychá a do konstrukčních vrstev komunikace se nedostane téměř žádná voda. Tím se výrazně zvyšuje životnost vozovky, hlavně v zimních měsících.
Obrubníkové odvodnění z recyklovaného kompozitu
Obrubníkové prvky RONN KERB z recyklovaného kompozitu jsou několikanásobně odolnější proti nárazu než tradiční betonové materiály. Jsou dimenzované na třídu zatížení D400 kN, což je více, než na krajnice doporučuje norma ČSN EN 1433 pro odvodnění komunikací. Prvky na pohled vypadají jako betonové, ale je s nimi snadná manipulace, protože váží od 9 do 19 kg podle hloubky žlabu. Pro pokládku není třeba zajišťovat těžkou mechanizaci, vše zvládnou jeden nebo dva lidé.
Výrobky jsou odolné vůči chemickým posypům, pohonným hmotám i mrazu. Výborné hydraulické vlastnosti zajistí rychlý odtok vody a minimální zanášení. Zvolit ideální řešení podle množství dešťových vod a podle délky jedné větve umožňují tři výškové profily 305, 385 a 480 mm. Standardní výška obrubníku je 120, resp. 150 mm, pro rychlostní komunikace se zešikmenými hranami 75 mm, pro protáhnutí svodu vody (př. u zpomalovacích prahů) s plným tvarem.
Optimální návrh je důležitý z hlediska plynulosti odtoku a zanášení. Voda v předimenzovaných širokých žlabech má menší rychlost, a snižují se tak samočisticí schopnosti. Pokud je profil navržen správně a voda má optimální rychlost, zanášení je zcela minimální. Celkem tři vtokové otvory na 0,5 m, což je více, než mají jiné srovnatelné výrobky, jsou navrženy tak, aby měly dostatečnou kapacitu pro plynulý odvod vody a zároveň zamezily průniku velkých předmětů do systému.
Obrubníkové odvodnění RONN-MEA je jako jediné na trhu dostupné ve dvou materiálových variantách. Z recyklovaného kompozitu nebo z polymerického betonu. Dva systémy, které mají své opodstatnění pro různé druhy použití, jsou osvědčené a vyzkoušené na stovkách aplikací v zahraničí i v České republice. Zvýšená bezpečnost pro vozidla, komfort pro chodce a delší životnost vozovky jsou hlavní parametry pro použití obrubníkového odvodnění RONN KERB.
Jan Ochec,
Ronn Water Management, s. r. o.