Soutěže

Praha představila první vítězné návrhy stanic trasy metra D a hledá se architekt metra

Ve stanici Pankrác se objeví umělecká práce Jakuba Nepraše, stanici Olbrachtova vyzdobí Vladimír Kokolia. Výtvarníci budou dále spolupracovat s architekty obou stanic. Výtvarná soutěž na další tři stanice bude pokračovat na podzim, uvedli na tiskové konferenci zástupci magistrátu, dopravního podniku, Národní galerie a Metroprojektu. Jednotící linií metra D bude modrá barva a také mobiliář.

Na každou ze dvou stanic metra dostala hodnoticí sedmičlenná komise čtyři návrhy. Výtvarné ztvárnění mělo korespondovat se stanicí a jejím určením, proto byla vypsána zvaná, nikoliv otevřená soutěž, vysvětlil ředitel sbírky moderního a současného umění Národní galerie Michal Novotný. V případě stanice Pankrác zvítězil Jakub Nepraš, který si jako dominantní prvek vybral nanočástice. Pracuje s tématy jako evoluce, společnost, pokrok nebo věda. Zároveň se ale snaží o návrat k přírodní podobě. Jeho dílo by mohli lidé vnímat jako pohled do akvária, řekl.

Malíř Vladimír Kokolia pracoval s pojmy každodennost a všednost. Nechtěl, aby jeho dílo bylo do očí bijící, ale bylo vnímáno spíše podprahově. Rozhodl se zúročit moment čekání, kdy lidé nevědí, kam s očima. Na klenbách stanice se tak objeví soubory figur zabraných shora.

Metro D by podle náměstka primátora Adama Scheinherra mělo být vlajkovou lodí nejen po technologické, ale i umělecké stránce. „Bude ukazovat, že dopravní podnik na to má. Je to jedna z největších firem v České republice,“ uvedl s tím, že si může dovolit využít schopnosti těch nejlepších odborníků. Zároveň se tímto krokem Praha vrací do 70. a 80. let, kdy metro mělo být „výkladní skříní“ a na jeho výzdobě se umělci podíleli, řekl dále.

Na stanice Nádraží Krč, Nemocnice Krč a Nové Dvory by měla být soutěž vypsána v září nebo říjnu. Na stanice Libuš, Písnice a Depo Písnice pak na jaře 2020. Náklady na výtvarné práce nechce město uvádět s tím, že v celkovém rozpočtu jsou to promilové sumy, doplnil Sheinherr. Vypsání architektonických soutěží žádaly v petici tisíce lidí. Město poté přislíbilo alespoň výtvarnou soutěž, která by nezasahovala do již schváleného projektu.

Pražský dopravní podnik hledá architekta metra
Pražský dopravní podnik vypsal výběrové řízení na architekta metra. Na tiskové konferenci k vítězným návrhům stanic metra D to oznámil ředitel podniku Petr Witowski. Architekt by se měl věnovat péči o umělecky cenná díla ve stanicích metra ze 70. a 80. let. V případě vzniku nových staveb by měl být garantem jejich architektonické kvality. Nastoupit by měl od září, případně října, uvedl primátorův náměstek Adam Scheinherr. Pozice architekta metra v historii pražského dopravního podniku podle Scheinherra vznikne poprvé. Díla, která v metru v 70. a 80. letech vznikla, jsou z velké části poničená, v některých případech i zakrytá. Prvním z úkolů architekta by měla být jejich pasportizace, uvedl Scheinherr. „Měl by se zajímat o vizuální smog, měl by zaštiťovat jednotný informační a navigační systém,“ řekl. U rekonstrukcí by měl garantovat, že se nebude hledět jen na technickou stránku, ale zohledněna bude i stránka umělecká.

Podle informací k pozici na webu dopravního podniku bude dále členem poroty architektonicko-výtvarných soutěží, bude zajišťovat osvětovou a publikační činnost. Dopravní podnik nabízí benefity v celkové výši 60 000 korun za rok.

zpráva ČTK
zdroj vitzualizací www.dpp.cz