Česká republika bude moci už v příštím roce začít s budováním některých z desítky významných dopravních staveb, které dosud blokovaly staré posudky vlivu na životní prostředí (EIA). O dohodě s Evropskou komisí novináře v Bruselu informoval premiér Bohuslav Sobotka, který se na věci v úterý domluvil s předsedou unijní exekutivy Jeanem-Claudem Junckerem.
Podmínkou podle předsedy vlády je, aby český parlament velmi rychle schválil příslušnou novelu o EIA, kterou už mají poslanci na stole. Po prázdninách by pak mělo být možné získat stavební povolení, zahájit výběrová řízení na dodavatele a příští rok stavět.
„Můžeme tak pokračovat ve výstavbě dalších více než 120 kilometrů našich silnic a zapojit do nich dál evropské peníze,“ řekl v reakci na rozhodnutí EU ministr dopravy Dan Ťok (za ANO). V seznamu deseti prioritních dopravních staveb je například pokračování královéhradecké dálnice D11, obchvat Českých Budějovic nebo obchvat Frýdku-Místku.
Sobotka připomněl, že bez dohody s komisí by Česko nemohlo na stavby čerpat evropské peníze. „Součástí dohody je, že na všechny tyto stavby budou použity evropské fondy a že to Evropská komise nebude zpětně žádným způsobem zpochybňovat,“ poznamenal premiér. Spoluúčast se podle něj pohybuje v desítkách miliard korun, záviset bude na tom, jak rychle se reálně podaří stavět a peníze čerpat.
Se starým posudkem EIA měla v minulých měsících komise problém u přibližně stovky staveb. Vyjednávalo se hlavně o desítce klíčových dálničních úseků a části jedné železniční tratě, u nichž už jsou vykoupené pozemky, získaná územní rozhodnutí a stavebnímu povolení bránil právě jen posudek EIA vydaný podle zákonů platných ještě před vstupem České republiky do EU. Právě těch se dnešní dohoda týká.
Mezi vybranými projekty není Pražský okruh, který nesplnil podmínku, že pro stavbu už musí být vydáno územní rozhodnutí. „Museli jsme ho vyřadit, přestože jsme se snažili ještě o výjimku výjimek, aby zůstal. Evropská komise řekla, že buď tam nebude a pustí to, kdybychom na něm trvali, tak pravděpodobně nebudeme mít nic,“ řekl dnes Ťok novinářům. Pro Pražský okruh se podle něj bude hledat speciální cesta, jak projekt prosadit.
Premiér Sobotka poznamenal, že u ostatních projektů už zadalo Ministerstvo dopravy na začátku roku přípravu nového posudku EIA podle aktuálních pravidel. „Tam čas máme, řada z nich není ve fázi, kdy by se mohlo začít příští rok stavět,“ řekl premiér. Pro Česko je totiž klíčové, aby rychle a v maximální míře využilo peníze z operačního programu Doprava 2. Sobotka předpokládá, že sněmovna příslušnou novelu schválí už v prvním čtení.
Vládní seznam prioritních staveb (celkem 124,4 kilometru silnic)
Stavba |
Úseky a jejich délka |
D3 obchvat Českých Budějovic
|
– D3 0310/I Úsilné–Hodějovice (7,2 km) – D3 0310/II Hodějovice–Třebonín (12,6 km) |
D6 – obchvaty obcí Řevničov, Lubenec, Krušovice
|
– D6 Lubenec obchvat (8,2 km) – D6 Řevničov obchvat (4,2 km) – D6 Nové Strašecí–Řevničov (5,6 km) |
D48 obchvat Frýdku-Místku |
8,6 km |
D35 Opatovice–Ostrov
|
– D35 Opatovice nad Labem–Časy (12,8 km) – D35 Časy–Ostrov (13 km) |
D49 Hulín–Fryšták |
17,3 km |
D55 Otrokovice obchvat JV |
3,1 km |
D11 Hradec Králové–Smiřice |
15,2 km |
I/11 Ostrava, prodloužená Rudná |
6,5 km |
D1 Říkovice–Přerov |
10,1 km |
modernizace železniční trati Sudoměřice–Votice |
|
Zdroj: Ministerstvo dopravy ČR
zpráva ČTK
Nejnovější komentáře