Stavební společnost Metrostav při stavbě silničního tunelu na Islandu za 1,5 miliardy korun používá kromě technologie Drill&Blast také Novou rakouskou tunelovací metodu. Aktuálně se díky tomu dostal do poloviny 7,5kilometrového tunelu.
Tunel Norðfjarðargöng na východě Islandu o celkové délce 7566 metrů měla firma původně razit pouze tradiční severskou tunelovací metodou Drill&Blast. Ta spočívá v rozpojování horniny za použití trhacích prací. „Vzhledem k tomu, že ražby probíhají střídavě v pevných bazaltových horninách a nesoudržných sedimentech, vyžadují práce v těchto usazeninách nad 2,5 metru mocnosti vyztužení pomocí příhradových nosníků (BTX). Naši raziči tak v rámci jednoho projektu úspěšně uplatňují zkušenosti nejenom s metodou Drill&Blast, ale také s Novou rakouskou tunelovací metodou,“ podotkl vedoucí stavebního týmu Aleš Gothard.
Stavbaři postupují ze dvou míst zároveň: z portálu Eskifjörður do vzdálenosti 4,8 kilometru a z portálu Norðfjörður do vzdálenosti 2,7 kilometru. Aktuálně už vyrazili 3686 metrů tunelu. Investorem projektu je společnost Vegagerðin, která představuje islandskou obdobu českého Ředitelství silnic a dálnic. Zhotovitelem díla je sdružení Metrostavu a místní společnosti Suðurverk. Tunel by měl být dokončen na podzim 2017.
Metrostav má s ražbou tunelů na Islandu zkušenosti. Před několika lety zde dokončil dva jiné silniční tunely Siglufjörður a Ólafsfjörður o celkové délce téměř 11 kilometrů. Kromě toho před časem dokončil traťové tunely metra mezi finskými městy Helsinky a Espoo. Právě tunelářské práce jsou specialitou české firmy. Lepší průnik na západní trhy byl i jedním z hlavních udávaných důvodů, proč firma loni koupila rakouskou společnost Beton und Monierbau Tunnelling GmbH (BeMo Tunnelling), která byla dceřinou společností zkrachovalé Alpine Bau. Tento odborník na stavby tunelů už ve Skandinávii působí. Aktuálně rakouská firma staví v německém Karlsruhe „lehké“ metro.
Kromě tunelů má Metrostav v zahraničí také jiné projekty. Loni například dokončil výstavbu celního a logistického terminálu v Bělorusku a navázal na to stavbou dopravně-logistického centra v Brestu. Metrostav také rekonstruuje část varšavského silničního okruhu za pět miliard korun. Přímo či prostřednictvím svých dceřiných společností působí v Německu, Rakousku, Srbsku, Rusku a dalších zemích. Podle Srba usiluje o nové zakázky v zemích jihovýchodní Evropy.
Metrostav je z pohledu tržeb jedničkou českého trhu, loni mu mírně vzrostly na 21,6 miliardy korun. Společnost je od roku 1990 právním nástupcem národního podniku, který vznikl na začátku 70. let. Do skupiny Metrostavu patří například i stavební firma Subterra, kapitálově propojený je také se společností Zakládání staveb.
zpráva ČTK
Technické informace o tunelu Norðfjarðargöng zde a aktuality ze stavby zde (islandsky).
Nejnovější komentáře